Slip hænderne fra rattet, når du cruiser på motorvejen med Ford BlueCruise

Slip hænderne fra rattet, når du cruiser på motorvejen med Ford BlueCruise

Fords danske kunder kan nu se frem til en endnu mere behagelig rejse bag rattet med Ford BlueCruise, der netop er blevet godkendt i Danmark. Nu kan du cruise på motorvejen uden hænderne på rattet både herhjemme og i 14 andre europæiske lande. Ford er de første til at introducere og få godkendt håndfri kørsel på motorvejene i Europa.

Med den avancerede førerassistanceteknologi1, Ford BlueCruise, kan Ford Mustang Mach-E kunder med hjælp af den såkaldte ’hands-off-eyes-on-teknologi’ slippe hænderne fra rattet og nyde håndfri kørsel på langt de fleste motorvejsstrækninger i Danmark.

- Vi er meget begejstrede for, at Ford BlueCruise nu er godkendt i Danmark og så endda på størstedelen af landets motorvejsnet. Det kommer til at gavne en masse af vores kunder, der ønsker at gøre turen til og fra arbejde mere behagelig, eller som vil anvende BlueCruise i forbindelse med deres ferie og en længere køretur ned gennem Europa, siger Thomas Aarris, Personbilschef i Ford Danmark.

Sådan får du Ford BlueCruise i din Mustang Mach-E
Med Ford BlueCruise kan du ikke bare slippe rattet på de danske motorveje, men også når du fortsætter din rejse rundt i Europa og kører gennem lande som fx Sverige, Tyskland, Østrig, Spanien, Belgien, Polen, Tjekkiet og Storbritannien. Teknologien er godkendt på udvalgte motorvejsstrækninger i 15 lande3 i alt, der kaldes Blue Zones. Samlet svarer strækningerne til mere end 133.000 km, hvor du altså helt kan slippe rattet og nyde håndfri kørsel.

Se et kort over, hvor du kan køre med BlueCruise i Danmark.

Fra lancering er teknologien tilgængelig i alle Mustang Mach-E modelår MY23.75 varianter – dvs. de seneste varianter. Senere forventes de fleste tidligere varianter også kunne få adgang til teknologien efter en trådløs opdatering4.

Når teknologien er tilgængelig i din Mustang Mach-E, vil du få en besked i din FordPass-app om, hvordan du aktiverer BlueCruise i din bil.

Du kan prøve BlueCruise i tre måneder gratis og uden binding. Herefter koster det 190 kr. om måneden for et BlueCruise-abonnement, som du desuden kan aktivere og deaktivere fra måned til måned. Årsabonnement er også tilgængeligt. Det sker alt sammen via din FordPass-app.

Læs mere om BlueCruise.

Vedhæftet dokument nedenfor beskriver desuden, hvordan du får BlueCruise til at virke i din bil.

Sådan virker Ford BlueCruise
Når du aktiverer Ford BlueCruise i bilen, vil teknologien være tilgængelig i de områder, hvor håndfri kørsel er tilladt. BlueCruise aktiveres, idet du kører ind i en godkendt Blue Zone, hvorefter du kan slippe hænderne fra rattet, mens du vil blive bedt om at sætte hænderne tilbage på rattet, når bilen er ved at bevæge sig ud af zonen.

Med BlueCruise teknologien sørger bilen selv for at styre bilen, holde farten, accelerere og bremse, når der skal holdes afstand ift. andre bilister. Bilen kan også selv registrere eventuel kødannelse og tilpasse kørslen til trafikken. Alt mens, du kan sidde behageligt med hænderne i skødet.

Teknologien, der bygger på Fords intelligente adaptive fartpilot5, kan derudover også registrere vej- og hastighedsskilte.

Under kørslen skal du fortsat være opmærksom,og kamerateknologi vil løbende sikre, at du holder øjnene på vejen under kørslen. Hvis du fjerner blikket fra kørebanen, vil teknologien registrere, at du er uopmærksom og bede dig rette blikket tilbage på vejen. Dette sker bl.a. i form af højlydte advarsler i display og via lyd. Ignoreres dette nedsætter bilen farten.

Mere end 342 millioner kørte km med Ford BlueCruise
Fords ingeniører har kørt Europa tynd forud for lanceringen af Ford BlueCruise i Europa, og inden da blev teknologien testet på næsten en million tilbagelagte kilometer i USA og Canada, hvor teknologien blev godkendt tilbage i 2021.

Mere end 193.000 Ford- og Lincoln-kunder har siden lanceringen i USA og Canada anvendt BlueCruise under deres kørsel – svarende til mere end 342 millioner kørte km og 3,1 millioner timer bag rattet med hjælp fra teknologien.

Følg Ford på MynewsdeskFord.dk FacebookInstagramLinkedIn

Fotos og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

1 SAE International definerer niveau to som delvist automatiseret kørsel. Teknologien erstatter med andre ord ikke førerens opmærksomhed under kørslen, og føreren skal fortsat være opmærksom på vejen foran sig.

2 Vær opmærksom på, at din Mustang Mach-E modelår MY23.75 skal være indregistreret i Danmark eller i et andet BlueCruise-godkendt land, før teknologien kan virke i din bil.

3
Vær opmærksom på, at Ford BlueCruise er godkendt på udvalgte strækninger i hvert enkelt land, og at det dermed også er forskelligt fra land til land, i hvor udbredt teknologien er på det enkelte lands motorvejsnet.

4 For de tidligste Mustang Mach-E modelår MY21.50 og MY22.25 vil teknologien være tilgængelig for varianter med Teknologipakke.

5 Førerassistancefunktioner er supplerende og erstatter ikke førerens opmærksomhed, dømmekraft og behov for at kontrollere bilen. Det erstatter ikke sikker kørsel. Se brugervejledningen for detaljer og begrænsninger.

Alle ovenstående informationer er gældende for tidspunktet, hvor den pågældende pressemeddelelse er udgivet. Informationerne kan ændre sig ligesom specifikationer og funktioner i pressemeddelelserne kan variere fra marked til marked. Ford Danmark forpligter sig ikke til at opdatere disse udsagn.

Ford Motor Company (NYSE: F) is a global company based in Dearborn, Michigan, committed to helping build a better world, where every person is free to move and pursue their dreams. The company’s Ford+ plan for growth and value creation combines existing strengths, new capabilities and always-on relationships with customers to enrich experiences for customers and deepen their loyalty. Ford develops and delivers innovative, must-have Ford trucks, sport utility vehicles, commercial vans and cars and Lincoln luxury vehicles, along with connected services. The company does that through three customer-centered business segments: Ford Blue, engineering iconic gas-powered and hybrid vehicles; Ford Model e, inventing breakthrough EVs along with embedded software that defines exceptional digital experiences for all customers; and Ford Pro, helping commercial customers transform and expand their businesses with vehicles and services tailored to their needs. Additionally, Ford is pursuing mobility solutions through Ford Next, and provides financial services through Ford Motor Credit Company. Ford employs about 177,000 people worldwide. More information about the company and its products and services is available at corporate.ford.com.

Ford, a global American brand woven into the fabric of Europe for more than 100 years, is committed to freedom of movement that goes hand-in-hand with looking after the planet and each other. The company’s Ford+ plan, with Model e, Ford Pro and the Ford Blue business units is accelerating its European transformation to an all-electric and carbon neutral future by 2035. The company is driving forward with bold, new EVs, each one designed with European drivers in mind and innovating with services to help people connect, communities grow, and businesses thrive. Selling and servicing Ford vehicles in 50 individual European markets, operations also include the Ford Motor Credit Company, Ford Customer Service Division and 14 manufacturing facilities (eight wholly owned and six unconsolidated joint venture facilities) with four centres based in Cologne, Germany; Valencia, Spain and at our joint venture in Craiova, Romania and Kocaeli, Türkiye. Ford employs approximately 34,000 people at its wholly owned facilities and consolidated joint ventures and approximately 57,000 people including unconsolidated businesses across Europe. More information about the company, its products and Ford Credit is available at corporate.ford.com.