Genanvendelse af aluminium

Fagerhult baner vejen for cirkulær genanvendelse af aluminium

Fagerhult og Hydro Extrusion Sweden har sammen i et pilotprojekt udforsket cirkulære processer til genbrug af aluminium med fokus på effektivitet og fastholdte materialeegenskaber.

Med det mål i fremtiden at kunne genbruge ekstruderet kvalitetsaluminium fra udtjente armaturer har Fagerhult sammen med Hydro Extrusion Sweden undersøgt muligheden for cirkulære modeller i et pilotprojekt.

– Mange af vores armaturer har et hus af aluminium, og vi stræber efter at sikre, at de kan genanvendes effektivt og bevare materialernes kvalitet og unikke egenskaber. I samarbejde med Hydro Extrusion Sweden, udforsker vi nu mulighederne for at fuldende cirklen, udtaler Niclas Thulin, Bæredygtighedschef hos Fagerhult.

Genanvendelse i et nyt lys

Pilotprojektet blev igangsat i forbindelse med Norwegian Propertys ønske om at gøre bygningen på Snarøyveien 30 i Oslo mere energieffektiv. Fagerhult identificerede efterfølgende en mulighed for at øge anvendelsen af Notor-armaturer, hvilket rejste spørgsmålet om mulighederne for genanvendelse og implementering af cirkulære processer.

– Direkte genanvendelse var ikke mulig, men da vi havde et stort antal armaturer, ønskede vi at udnytte materialet bedst muligt. Ved genbrug af ekstruderet aluminium er det almindeligt, at materialets egenskaber forringes (downgrading) og anvendes til eksempelvis støbning. I dette projekt ønskede vi at lukke cirklen og bevare materialets kvaliteter. Dette opnåede vi ved at lade den oprindelige producent genbehandle materialet. Pilotprojektet resulterede i, at aluminiummet kunne smeltes om og omformes. Gennem hele projektet har cirkulære processer og bæredygtige innovationer været i fokus. Vores mål har været at gå ud over det sædvanlige og forventede, og at tackle den store udfordring med at genbruge ekstruderet aluminium efter forbrug, samtidig med at vi sikrer, at materialets egenskaber bevares.

"Aluminium er et unikt og bæredygtigt metal, der kan genbruges næsten uendeligt. Men ligesom alle andre materialer skal det håndteres ansvarligt," siger Kristian Frisk, Account Manager hos Hydro Extrusion Sweden. "I vores pilotprojekt var vi i stand til at genbruge hvad der svarer til 1300 kg aluminium. Den store gevinst er dog den indsigt, vi har opnået, som vil gavne fremtidige projekter."

Langsigtede løsninger
Med en langsigtet tilgang og et ønske om at bidrage til en bæredygtig udvikling har Fagerhult udvidet grænserne for, hvad der tidligere var muligt. De har taget et stort skridt mod at kunne imødekomme efterspørgslen efter nye cirkulære løsninger.

"I tæt samarbejde med Hydro Extrusion Sweden har vi skabt en lukket kredsløbsproces. Sammen viser vi, at det er muligt at udvikle nye cirkulære processer, hvor alle vores aluminiumsarmaturer i fremtiden kan håndteres cirkulært," afslutter Niclas Thulin.

Nete Hjorth

Pressekontakt Office ad marketing coordinator PR & communication +4523999010