Gå til indhold
Engcon giver gravemaskinen endnu flere funktioner, når det smarte hurtigskift bliver endnu smartere

Pressemeddelelse -

Engcon meddeler, at der nu kommer flere funktioner på tiltrotatorernes hurtigskift, som tidligere har været tilpasset til aftagelig gribekassette og fejekost. Engcon fjerner næsten alle slanger i beslaget under tiltrotatoren og introducerer i stedet et enkelt modulsystem. Den slangeløse konstruktion mindsker slitage og behov for vedligeholdelse og øger levetiden og fleksibiliteten, hvilket letter arbejdet for både kunder, forhandlere og servicepartnere.

Det nye hurtigskift er modulopbygget, og bevarer kun to slanger til låsecylinderen. Nu bliver det lettere at montere Engcons automatiske hurtigskiftsystem EC-Oil i det nederste hurtigskift, da hydraulikblokkene nu tilkobles direkte i en fordelingsblok uden brug af slanger.

Det nye design gør det også nemmere at installere og eftermontere hydrauliske ekstraudtag til Engcons aftagelige redskaber såsom gribekassette (GRD), fejekost (SWD) eller andre fremtidige redskaber fra Engcon.

– Med det nye modulsystem bliver det lettere selv at vedligeholde, komplettere og udskifte komponenter i hurtigskiftet. Man slipper næsten for alle slangerne, som ellers kan være ret krævende at udskifte i et trangt hurtigskift, siger Fredrik Jonsson, udviklingschef hos Engcon.

Nyhed: brug eksisterende hydraulikredskaber med EC-Oil
Det nye modulopbyggede og slangeløse design betyder også en opgradering af svirvlen, der får større kanaler til øget hydraulik flow. En populær funktion for dem, der har brug for maximal olie gennemstrømning til f.eks. at drivesærligt hydraulik krævende udstyr er det muligt at bypasse tiltrotatorens ventiler og går direkte igennem svirvlen.

– Nu er der både mulighed for at køre EO-Oil samt bibeholde eksisterende hydrauliske redskaber med manuelle koblinger, forklarer Fredrik Jonsson og fortsætter:

– Det unikke ved vores system er, at kunden kan begynde med en "enkel" løsning og derefter bygge videre på det, når der opstår behov for nye redskaber til nye opgaver. Det bliver også meget let for forhandleren at lagerføre et ’basisprodukt’, som nemt kan påbygges efter kundens ønske, afslutter Fredrik Jonsson.

Engcons slangeløse hurtigskift er udviklet til EC209, EC214, EC219, EC226 og EC233. Størrelserne EC206 og EC204 kommer snart.

engcon er verdens førende producent af tiltrotatorer (håndledsfunktion til gravemaskiner) og tilhørende redskaber, og udstyr som øger gravemaskiners fleksibilitet, præcision og sikkerhed. Med viden, engagement og et højt serviceniveau skaber vi succes for vores kunder.

engcon er en større koncern bestående af moderselskabet engcon Holding AB med hovedsæde i Strömsund i Sverige, og også salgsfirmaer på respektive markeder: Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrig, Benelux, Nordamerika (USA og Canada), Storbritannien Tyskland, Korea og Australien. engcon-gruppen omsatte i 2019 for ca. 1350 mio. SEK med ca. 300 medarbejdere. engcon blev grundlagt i 1990. www.engcon.com

Om engcon

engcon er en førende global producent af tiltrotatorer og tilhørende redskaber, som øger gravemaskiners effektivitet, fleksibilitet, sikkerhed og bæredygtighed. Under vores eget mærke tilbyder vi et unikt tiltrotatorsystem, der omdanner gravemaskinen til en redskabsbærer, der kan erstatte andre maskiner. Vi møder markedet gennem vores lokale salgsselskaber og et etableret netværk af forhandlere verden over.