EC214 – ny tiltrotator til gravemaskiner 9–14 tons

EC214 – ny tiltrotator til gravemaskiner 9–14 tons

Nyhederne kommer slag i slag fra engcon. Fra og med januar 2015 leveres den nye tiltrotator EC214 på de nordiske markeder, og fra midt af året kan den også fås på de øvrige markeder.

Den nye EC214 er den femte model i Generation 2. I lighed med de øvrige i serien – EC206, EC209, EC219 og EC226 – har EC214 en række fordele, der gør den til det oplagte valg af tiltrotator til gravemaskiner i størrelsen 9–14 tons.

– Vi ved, at EC214 har været længe ventet, siger engcons konstruktionschef Fredrik Jonsson.

Med EC214 er der mulighed for at øge tiltvinklen til 45 grader, der er plads til en sensor til maskinstyring, integrerede smørekanaler, som alle er ført frem til et og samme smørepunkt, og endelig kan den nye tiltrotator justeres for slør uden at skulle skilles ad - alt sammen noget, der gør service og vedligeholdelse betydeligt enklere og nemmere.

Ligesom sine søskende i Generation 2 er tiltcylindrene på EC214 forberedt til slangebrudsventiler (standard på styresystem 9), hvilket er et krav for at køre med kombinationen tiltrotator og pallegafler.

Ny svirvel
Den store nyhed på EC214 er, i lighed med de større EC219 og EC226, at den er udstyret med en ny svirvel, som tillader et højere flow. Med en såkaldt NG10 ventil leverer flow på op til 120 liter i minuttet, hvilket gør det muligt at arbejde med high-flow krævende værktøjer på ekstraudtagene. Derudover er den nye svirvel tilpasset til en elektrisk ”kanal”, hvor EC214 på længere sigt vil få engcons roste hurtigskift Q-Safe som standard.

Konstruktionen af den nye EC214 giver flere fordele. Den forstærkede ramme har forbedret ydeevnen mærkbart og giver både højere brydekraft og et højere drejningsmoment. Samtidig bidrager en ny type ventiler til et lavere brændstofforbrug.

På den nye EC214 er hydraulikmotoren desuden flyttet om til venstre side, hvor den er godt beskyttet og synlig for føreren.

EC214 leveres på de nordiske markeder fra og med januar 2015, og i juni 2015 lanceres den på de øvrige markeder.

Om engcon

engcon er en førende global producent af tiltrotatorer og tilhørende redskaber, som øger gravemaskiners effektivitet, fleksibilitet, sikkerhed og bæredygtighed. Under vores eget mærke tilbyder vi et unikt tiltrotatorsystem, der omdanner gravemaskinen til en redskabsbærer, der kan erstatte andre maskiner. Vi møder markedet gennem vores lokale salgsselskaber og et etableret netværk af forhandlere verden over.