Vindenergi skal både være rigelig, billig og innovativ

Vindenergi skal både være rigelig, billig og innovativ

En væsentlig forudsætning for den grønne omstilling er en fortsat industrialisering og innovativt omkostningsfokus på tværs af den vedvarende energisektor.

Når lastbiltransport, skibsfart, flytrafik, industri og landbrug skal omstille sig til klimavenlige energikilder for at nå vores ambitioner om reduktion af CO2-emissioner, så kræver det ikke alene markant større mængder af vedvarende energi, end vi har i dag: Energien skal også gerne leveres i nye, innovative energiformer, så vi kan bruge grøn jetfuel til fly, klimavenlig gødning til markerne og grønne brændselsceller til de oceangående skibe.

De stigende mængder af energi og de innovative løsninger er udfordrende nok i sig selv.

Men omstillingen bliver kun en realitet, hvis der er økonomi til det, og derfor fyldte fortsat industrialisering og omkostningseffektiv innovation meget på årets Wind Energy Danmark konference den 5. oktober:

”Det er en uomgængelig præmis for den grønne omstilling, at vi ikke alene skal slå de fossile alternativer på klimaaftryk; vi skal også slå dem på pris”, siger Glenda Napier, CEO i Energy Cluster Denmark:

”Derfor er ethvert skridt, vi kan tage i retning af at producere mere vedvarende energi, at bruge den mere effektivt og omkostningsbevidst, et skridt i retning af den grønne omstilling, siger hun.

Billigere pris øger værdi

Når omkostningerne til produktion, service og vedligeholdelse af vindenergi falder, så stiger værdien af vind. Når vindenergi er billig, så er den også i spil til flere løsninger.

Jan Hylleberg, adm. direktør i Wind Denmark, kan tydeligt mærke, at værdien af vind nyder stor opmærksomhed i disse år, ikke mindst på grund af det stigende fokus på PtX, sektorkobling og lagring:

”Værdien af vind øges i takt med, at vi som altid i vindmøllesektoren har fokus på at nedbringe omkostninger og dermed øge konkurrencedygtigheden af strøm fra vindmøller. At nedbringe LCOE er den kernekompetence, der har bragt den danske vindmølleindustri til den førerposition, vi har i dag, og vores evner til at udvikle og forfine teknologien og løsningerne er det, som Wind Energy Denmark handler om,” siger Jan Hylleberg.

Et element i den udvikling er at sikre, at man industrialiserer og udvikler i vindindustrien – også gerne løsninger, der rækker ud over industrien selv. Det gav konferencen to konkrete eksempler på i form af innovationsprojekterne Quali Drone, som ser på intelligent, automatiseret droneinspektion af mølledele og i øvrigt kan bruges til at inspicere bygninger broer og meget andet, samt Decom Blades, som begyndte som et projekt til genanvendelse af vindmøllevinger, men som også kan bidrage med cirkulære løsninger af kompositter fra eksempelvis små fly og skibe.

”Ganske som vind bliver mere værd af at blive billigere, så bliver innovation indenfor vind også mere værd af at kunne løse udfordringer i andre sektorer. Derfor er industrialiseringen, sektorkoblingen og innovationen tre sider af samme sag”, siger Glenda Napier.

Det er Wind Denmark, Energy Cluster Denmark og Dansk Forskningskonsortium for Vindenergi, der står for konferencen, som er en del af HI-messen.

Pressekontakt Press Contact Kommunikation +45 6160 0180

Pressekontakt Communication Manager Kommunikation +45 2122 4304