”I Danmark ser vi ikke et modsætningsforhold mellem tunge produktioner og industriprocesser på den ene side og AI og digitalisering på den anden. Vi ser muligheder for at skabe næste bølge af dansk eksportsucces,” siger Rikke Nørgaard, Aegir Insights

”Uden soft funding havde vi ikke nået de resultater, som gør, at andre nu tror på os i stor skala.”

Med friske investorer i ryggen er den digitale vækstvirksomhed Aegir Insights i gang med at gøre digitalisering af havvindindustrien til en eksportsucces.

Ideen fejlede ikke noget, da makkerparret Scott Urquhart og Rikke Nørgaard i 2019 stiftede Aegir Insights.

Ambitionen var at tage dataanalyse, avanceret modellering og digitalisering i havvindindustrien til et nyt niveau ved at lave ét værktøj til at modellere en business case fremfor at anvende flere software til forskellige dele af inputsene, så det blev muligt for kunderne at træffe bedre beslutninger hurtigere.

Bedre beslutninger er altid i høj kurs, og i februar kunne de to stiftere byde den spanske venturefond Seaya Andromeda og den danske ditto Climentum Capital ind i ejerkredsen, efter at begge har investerer tocifrede millionbeløb i selskabet.

I dag er Aegir Insights data, viden og matematiske modeller en del af argumentationen og beslutningsgrundlaget, når udviklere, regeringer, producenter og investorer skal udvikle den næste havmøllepark i Nordamerika eller Nordsøen.

Interesse fra de store

Den danske energisektors samarbejdskultur er en god del af forklaringen på, at Aegir Insights talent og gode ide er blevet en stor succes. I Danmark har man tradition for at samarbejde åbent; for at tænke på tværs af energisystemet og for at understøtte innovation økonomisk – et ’smørhul’ for innovative SMV’er, mener Rikke Nørgaard:

”Der er fokus på innovation og inkubationsmiljøer fra de store aktører. De vil være med fremme og kende de nyeste metoder og trends. Det betyder, at nye gode ideer fra små, agile SMV’er kan få adgang og taletid til de store virksomheder. Kan man noget, der er interessant nok, så lytter de,” siger hun:

”Det er et stort privilegium, at man kan trække på store virksomheders tid og engagement. At man kan trække på deres erfaring og høre, hvad de egentligt har brug for,” siger Rikke Nørgaard.

For Aegir Insights betød den tilgang, at man stort set fra spids kunne tælle store spillere som Equinor, Vestas og Ørsted blandt kunderne.

SMV’er skal blive klar til næste skridt

Aegir Insights har medvirket i Innovationsfondens Innobooster-program og i Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP)-støttede innovationsprojekt Realise, som er faciliteret af Energy Cluster Denmark.

Innovationsprojektet adresser behovet for digitale forecast for flere led i energisystemet og -sektoren, og medvirken heri har været værdifuldt i Aegir Insights interne udvikling og adgang til brancherelevant netværk, men også for den udvikling, virksomheden har gennemgået.

”Det er af meget stor betydning, at man på det tidlige stadie har den adgang til støtte. Uden soft funding havde vi ikke nået de resultater, som gør, at andre nu tror på os i stor skala,” siger Rikke Nørgaard.

Det er blandt andet også derfor, Rikke Nørgaard har stillet sig til rådighed som repræsentant for SMV’erne i Energy Cluster Denmarks bestyrelse.

”Man bliver ikke en stor virksomhed af soft funding eller af at være med i et projekt, men man bliver klar til et tage det næste skridt. Og det kan være det, der gør den store forskel. Vi skal være med til at sikre, at flere virksomheder når derhen, hvor de har mulighed for at tage det næste skridt,” siger hun.

Sune Falther

Pressekontakt Press Contact Kommunikation +45 6160 0180