Holdet bag den digitale platform.

Ny digital tjeneste gør det lettere for virksomheder at klimarapportere

Platformen hjælper især små og mellemstore virksomheder med at navigere i komplekse klimakrav og reducere deres CO₂-aftryk effektivt.

Et netop afsluttet innovationsprojekt i den danske energiklynge har ført til det digitale værktøj NIVI, der frit kan benyttes af alle.

CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) er et relativt nyt begreb i Danmark. EU-direktivet stiller nye krav til virksomheders rapportering om klima og bæredygtighed, og allerede fra 2024 skal store børsnoterede selskaber dokumentere deres indsats.

I 2025 og 2026 følger lovgivningen for andre og mindre virksomheder – og især for dem kan NIVI blive et afgørende værktøj. Platformen er nemlig udviklet ud fra behovet for et let anvendeligt værktøj, særligt for SMV'er, der ofte mangler de nødvendige interne ressourcer og kompetencer til at håndtere klimarapportering på egen hånd.

"Vi ved, at særligt de små og mellemstore virksomheder kan opleve de stigende krav til klimarapportering som en barriere, der kan være svær at komme over. Med NIVI har vi skabt et værktøj, der gør det nemt og intuitivt for virksomheder at navigere i de komplekse rapporteringskrav, så de kan fokusere på at handle og forbedre deres klimaaftryk i stedet for at kæmpe med tekniske detaljer," siger Rune Loftager, partner hos NIVI digital.

Resultat af innovationsprojekt

Platformen NIVI er udviklet gennem et innovationsprojekt i tæt samarbejde mellem Copenhagen Energy Partners og Niteva Soft, hvilket har resulteret i etableringen af virksomheden NIVI Digital. Projektet er faciliteret af Energy Cluster Denmark og støttet af EU samt Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

"Med lanceringen af NIVI har vi nu et brugervenligt værktøj, der konkret kan hjælpe virksomheder med at opfylde de stadig strengere klimakrav. Det er en del af vores indsats for at gøre vigtige redskaber som klimaregnskab, LCA'er og lignende mere tilgængelige for virksomheder af alle størrelser. Dette er et vigtigt skridt mod en mere bæredygtig fremtid, hvor virksomheder på tværs af brancher kan tage ansvar for deres klimaaftryk" afslutter Rune Loftager.

Platformen er verificeret Det Norske Veritas (DNV), hvilket er med til at sikre høj nøjagtighed og troværdighed i resultaterne.

Er det noget for jer? Opret en bruger, tilføj jeres virksomhed, og kom i gang med klimaregnskabet.

Fakta:

Innovationsprojektet NIVI IQ er støttet af EU og Erhvervsfremmebestyrelsen. Projektet startede i september 2023 og frem til september 2024 med et samlet budget på 1.063.049 kr. Partnerne i projektet er Copenhagen Energy Partners og Niteva Soft.

Line Flatau

Communication Manager +45 60191512