Energy Cluster Denmark er netop blevet certificeret til guld for fremragende klyngearbejde.

Energy Cluster Denmark bliver forgyldt i EU

I 2020 blev Danmarks 14 nye superklynger etableret af Erhvervsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet, og Energy Cluster Denmark blev udpeget til at være innovationsplatformen for hele energisektoren.

Et år senere er Energy Cluster Denmark netop blevet guldcertificeret af EU klyngecertificeringsenhed for fremragende klyngearbejde.

Det europæiske sekretariat for klyngeanalyse har netop tildelt Energy Cluster Denmark karakteren ’guld’ for fremragende klyngemanagement, og det vækker glæde hos Glenda Napier, klyngeorganisationens CEO:

”Det er vigtigt for os som en ret ny og fusioneret klyngeorganisation at få en ekstern vurdering af, om vi leverer kvalitet i vores arbejde”, siger hun:

”Skal vi bringe værdi til energisektorens teknologiudvikling og grønne transformation, så skal vi være effektive, fagligt stærke og professionelle til fingerspidserne. Det har vi nu fået bevis på, at vi er. Det vil bidrage til at styrke tilliden til os som facilitator og neutralt mødested for innovationssamarbejder blandt virksomheder og videninstitutioner i energiklyngen”, siger hun.

Scoren på 95% er absolut godkendt og ifølge Helmut Kergel, direktør for Det Europæiske Sedirector ved European Secretariat for Cluster Analysis (ESCA), i ’den høje ende’ sammenlignet med andre klyngeorganisationer.

Skal Energy Cluster Denmark forbedre sig yderligere, så kan det eksempelvis være i kommunikationen af de konkrete resultater, som Energy Cluster Denmark er med til at facilitere. De kan ofte være lidt usynlige, og derfor er det vigtigt at have fokus på de konkrete effekter og bidrag til sektorens innovationskraft:

”Der er et potentiale til at forbedre sig i med hensyn til at kommunikere de skabte succeser og forandringer til industrien”, siger Helmut Kergel.

Pressekontakt Press Contact Kommunikation +45 6160 0180