Gå til indhold
Helene Elsass-prismodtager Emma Lund med H.K.H. Prinsesse Benedikte. Som protektor for Elsass Fonden og CP Danmark overrakte hun prisen i dag.

PL-håb hyldes med Helene Elsass Prisen 2024

Cykelrytter og verdensmester Emma Lund har kæmpet med mobning, depression og udelukkelse fra idrætstimerne. Nu er hun kåret som vinder af den største pris på handicapområdet – Helene Elsass Prisen. H.K.H Prinsesse Benedikte overrakte prisen.

Emma Lund er VM-guldvinder i paracykling og spået som et af de store danske medaljehåb ved de Paralympiske Lege til sommer i Paris 2024. Onsdag den 10. april modtog hun Danmarks største handicappris, Helene Elsass Prisen.

”Wow, det er en helt vild følelse – det er en kæmpe ære. Jeg håber bare, jeg kan være med til at inspirere andre,” siger Emma om at blive udnævnt som årets prismodtager.

26-årige Emma Lund er ikke alene et sportstalent. Hun er et ærligt og åbenhjertigt forbillede, fortæller Nick Elsass, bestyrelsesformand i Elsass Fonden.

”Emma er en stærk ambassadør for fondens værdier. Hun indgyder glæde, håb, entusiasme, og er ikke bange for at vise sine følelser – både i modgang og medgang. Hun er indbegrebet af et sejt menneske,” understreger Nick Elsass.

Inspiration for andre unge
Elsass Fonden og CP Danmark står bag prisen på 150.000 kr., som uddeles en gang årligt til en eller flere, som har gjort en særlig indsats for mennesker med cerebral parese (CP).
Det er organisationernes protektor, H.K.H. Prinsesse Benedikte, der overrækker prisen ved en ceremoni i Elsass Fonden.

For CP Danmarks formand, Pia Allerslev, er prisen blevet et symbol på, hvor mange farver livet med CP kommer i, og de store ressourcer mennesker med handicap har.

”Det er et enormt stærkt signal, når vores fælles pris kan være med til at hylde og påskynde mennesker og initiativer, som viser vej for tusindvis af andre unge, som får tilskyndelse og mod til at gøre ligeså,” påpeger hun.

Som en ekstra appelsin i turbanen på en i forvejen festlig dag, fik Emma Lund ved prisoverrækkelsen også den glade nyhed om, at hun nu officielt er udtaget til sommerens Paralympiske Lege i Paris.

Fra mobbeoffer til verdensmester
Emma Lund er født med cerebral parese (CP), som påvirker hende kognitivt og udfordrer balancen og koordinering af bevægelser. Emma har altid fået at vide, hvad hun ikke kunne. I folkeskolen blev hun udelukket fra idrætstimerne, og det fortsatte ind i hendes gymnasietid på HF.

Barndoms- og ungdomsårene var også en sårbar tid med mobning, som medførte negative tanker og følelsen af ikke at passe ind. I over 12 år har hun desuden levet med en depression.

Emma Lund har altid haft håb og drømme om at blive god til noget. Hun er fra en sportsglad familie, som dyrker triatlon. Men i mange år måtte hun blive hjemme, når de trænede, da hun ikke kunne følge med sine søskende og forældre. Som teenager holdt hun sig aktiv og spinnede flere gange om ugen på en kondicykel.

Drømmen om at mærke luften udenfor og cykle med sin familie var startskuddet på cykelkarrieren, og i løbet af ganske få år gik hun fra at være motionist til elitesportsudøver.

Et postivt fokus
Følelsen af at være anderledes og tilværelsens skyggesider er ikke forsvundet, men Emma har fundet en vej til at håndtere begge dele. Selv tilskriver hun det en øget selvtillid gennem cyklingen, men også en øget accept af sig selv. Hun har oplevet meget modgang, men lader sig ikke slå ud. Det har været hårdt, men hun har også brugt det som en drivkraft til at opnå sine drømme.

”Det er vigtigt at hylde de muligheder, der er, og ikke give op,” fortæller hun.

Med den nyvundne Helene Elsass-pris, håber hun at hun kan være med til at inspirere andre med CP til at tro på dem selv. Hun har ét særligt håb:

”At vi i fremtiden taler om, hvad en person med CP kan, i stedet for hvad personen ikke kan.”

Regions

Elsass Fonden er en privat fond, som arbejder for at øge livskvaliteten for mennesker med cerebral parese. Det sker hovedsagligt via forskning, kursus- og aktivitetstilbud og legatstøtte til projekter og den enkelte med CP. Læs mere på www.elsassfonden.dk

Sarah Kahia Humle

Pressekontakt Kommunikationschef Kommunikation, PR og presse 26364888 Læs om Sarah Kahia Humle