Gæster fra hele Danmark deltager i festival i Charlottenlund

Gæster fra hele Danmark deltager i festival i Charlottenlund

Trods et fugtigt festivalvejr besøgte mere end 400 gæster lørdag d. 22. juni Elsass Fonden i Charlottenlund, der for anden gang bød velkommen til Danmarks eneste festival for mennesker med cerebral parese.

Elsass Fondens smukke parkhave i Charlottenlund nord for København var lørdag d. 22. juni forvandlet til en hyggelig festivalplads, da Elsass Festival 2024 løb af stablen for anden gang. Festivalen er den eneste af sin slags i Danmark for mennesker med diagnosen cerebral parese (medfødt hjerneskade).

Festivalen blev med stor succes afholdt for første gang i 2022, og igen i år var arrangementet velbesøgt, da mere end 400 gæster fra hele Danmark besøgte Charlottenlund til en festlig dag i musikkens og samværets tegn.

Dagens program var delt op i et formiddagsprogram med aktiviteter og optrædener henvendt til børnefamilierne, mens blandt andet L.I.G.A., Bro og Pede B & Fresco sørgede for at sætte gang i festen for de voksne publikummer i eftermiddags- og aftentimerne.

Dansefest og autografer

Hoppeborg, waterballs og guldgraverland var blot nogle af de mange aktiviteter, som børnefamilierne kunne prøve kræfter med indimellem dagens sceneshows, som blev skudt i gang af MGP Allstars.

9-årige Kamma Viuf Ørby, som selv lever med CP, besøgte festivalen med sin far. For den unge MGP-fan var det en kæmpe oplevelse, da MGP-stjernerne gik på scenen, og hun dansede fra start til slut til det ene hit efter det andet.

”Jeg har glædet mig allermest til at høre MGP, og jeg fik også en MGP-kasket i præmie, fordi jeg dansede så meget,” fortalte en glad Kamma efter showet, mens hun velfortjent hev sin far med hen for at få en tår at drikke ovenpå den seje dansepræstation.

For to venner fra Køge, Loui Hammershøy Bjørnstrup og William Lyngby, var det derimod Lakserytteren, der var det store trækplaster. De to drenge fik da også både billeder og autografer med hjem fra deres store idol.

Loui Hammershøy Bjørnstrup var på Elsass Festival sammen med sine mødre, Cissel Hammershøy og Helle Bjørnstrup, der begge var begejstrede over festivalens mange aktiviteter.

”Vi er vildt imponerede over alt det, der sker her i parken. Drengene har en fest, og det er i det hele taget bare fantastisk at opleve, hvor meget der er sat i værk for at skabe en dejlig dag for børn med CP og deres familier,” siger Cissel Hammershøy.

Fra Horsens til Charlottenlund

Mange af festivaldeltagerne har set frem til dagen længe, og for flere af gæsterne betyder det også, at de kommer langvejs fra for at deltage i den helt særlige festival.

Det gælder også for tvillingerne Robel og Simon Bjørnkjær på 15 år, der begge har CP. Sammen med forældrene Bente og Per Bjørnkjær har drengene taget turen til Charlottenlund fra byen Klovborg tæt på Horsens.

”Drengene er selvfølgelig trætte efter sådan en tur til Sjælland, men de har glædet sig længe til i dag. De har især glædet sig til L.I.G.A, men også til et glædeligt gensyn med gode venner, som de har mødt på Elsass Fondens fodboldcamp. Så det er hele turen værd, når vi ser, hvor meget Robel og Simon hygger sig og nyder dagen,” fortæller Bente Bjørnkjær.

Projektleder for festivalen, Camilla Voigt, er også ovenud tilfreds ovenpå en forrygende festivaldag:

”Det har bare været en helt fantastisk dag. Selvom vejret har været lidt svingende, har der været en masse mennesker forbi. Børnefamilierne hyggede sig med alle vores aktiviteter i børneområdet i formiddags, og aftenprogrammet med blandt andet L.I.G.A. og Pede B. & Fresco sørgede for at skabe en fed fest for det mere voksne publikum. Alle kunsterne har været supersøde og har taget sig god tid til at skrive autografer, så der har været god stemning hele vejen rundt,” slutter en glad festivalchef.

Kategorier

Elsass Fonden er en privat fond, som arbejder for at øge livskvaliteten for mennesker med cerebral parese. Det sker hovedsagligt via forskning, kursus- og aktivitetstilbud og legatstøtte til projekter og den enkelte med CP. Læs mere på www.elsassfonden.dk

Sarah Kahia Humle

Pressekontakt Kommunikationschef Kommunikation, PR og presse 26364888 Læs om Sarah Kahia Humle