Gå til indhold
Rasmus Lund-Sørensen, som lever med cerebral parese, markede åbningen ved at klippe snoren til de nye lokaler i Kolding.

Charlottenlund-fond er åbnet i Kolding

En stormflod kom i vejen for den oprindelige åbning i begyndelsen af november. Torsdag lykkedes det så endelig at få indviet Elsass Fondens nye lokaler i Kolding.

Det er okay at vente, så længe man venter på noget godt. Sådan var stemningen torsdag den 30. november på Elsass Fondens ny adresse i Kolding. For efter et mindre tilbageslag med en drillende stormflod i oktober, der satte de nye lokaler under vand, så kunne samme lokaler i dag endelig indvies, og fondens nye jyske firepersonersteam kunne fejres.

En begivenhed, der markerer et nyt kapitel i fondens historie: fysisk tilstedeværelse for mennesker med cerebral parese (CP) i den vestlige del af Danmark.

Siden 2009 har Elsass Fonden holdt til i Charlottenlund, nord for København. Her har fonden fortsat hovedsæde, men nu inkluderer fondens virksomhed altså også enheden i Kolding. Og det er en kæmpe milepæl at have nået, fortæller Patricia de Lipthay Behrend, faglig direktør i Elsass Fonden.

”Åbningen har stor betydning for, at vi kan opfylde det formål, som Elsass Fonden arbejder for: at øge livskvaliteten for mennesker med CP i Danmark. Det har været svært at tilbyde vores sædvanlige variation i tilbud, som var mulige at tilmelde sig for mennesker i Jylland og på Fyn, da afstanden kan være en stor forhindring for at deltage - særligt hvis man også har funktionsnedsættelser, som kan gøre hverdagen lidt mere udfordrende," påpeger hun.

Næsten 100 gæster havde trodset snevejret og var mødt op til åbningsreception i Søndergade 13C i Kolding. Blandt gæsterne var både fondens eget personale, men også familier og voksne med CP samt forskellige samarbejdspartnere på CP- og handicapområdet, der alle ønskede at tage del i markeringen.

Den klassiske røde indvielsessnor blev klippet af Rasmus Lund-Sørensen, der selv lever med CP.

Aktiviteter og samarbejde

Den ny enhed i Kolding skal særligt fokusere på at udbyde aktiviteter til unge og voksne med CP. Og de i alt fire nye ansatte er allerede godt i gang, fortæller Malene Fabricius, som står i spidsen for det ny team.

”Vi har glædet os meget til at åbne officielt idag, men virkeligheden er, at vi har været i fuld gang siden begyndelsen af november med Funktionsboost og andre forløb for voksne med CP. Det har været så dejligt at komme i gang, og vi er foreløbigt blevet taget rigtig godt imod," fortæller teamlederen.

Foruden håndtering af forskellige aktiviteter skal det ny team også bygge bro til fagprofessionelle på CP-området vest for Storebælt. Et vigtigt fokusområde for Elsass Fonden er et tæt og godt samarbejdet med offentlige og regionale interessenter. Og det skal gerne styrkes på landsplan gennem den ny jyske tilstedeværelse, forklarer Patricia de Lipthay Behrend.

"At vi nu har medarbejdere, der har et netværk flere steder i Vestdanmark er en stor forbedring i vores muligheder for at indgå samarbejde med bl.a. fagfolk i Jylland og på Fyn. Det har afgørende betydning, at vi kender til lokalforhold og lokale samarbejdspartnere," understreger Patricia de Lipthay Behrend.

Teamet i Jylland er sammensat af forskellige faglige profiler inden for fysio- og ergoterapi, psykologi og idræt. Det vil afspejle sig i aktivitetstilbuddene, som ligger i forlængelse af fondens øvrige tilbud.

Regions

Elsass Fonden er en privat fond, som arbejder for at øge livskvaliteten for mennesker med cerebral parese. Det sker hovedsagligt via forskning, kursus- og aktivitetstilbud og legatstøtte til projekter og den enkelte med CP. Læs mere på www.elsassfonden.dk

Sarah Kahia Humle

Pressekontakt Kommunikationschef Kommunikation, PR og presse 26364888 Læs om Sarah Kahia Humle