Sæt en frø i væggen og spar tusindvis af standby-timer

Sæt en frø i væggen og spar tusindvis af standby-timer

Energikrisen er over os, og rammer ikke kun de private forbrugere men i lige så høj grad virksomhederne. Kun de færreste har i disse tider råd til ikke at tænke i energioptimering og -besparelser, men hvordan gør man det, når man samtidig har en virksomhed, der er afhængig af energi til at kunne levere lys til bygninger og strøm til computere og skærme?

Unødigt standby-forbrug

De fleste af os ved godt, at der er penge at spare, hvis vi husker at slukke for lyset, og en del virksomheder er over de seneste måneder begyndt at fokusere på, at slukke lyset i kontorbygningen, når sidste mand forlader kontoret. Men bortset fra lyset er det nok de færreste af os, der hidtil har tænkt over, hvor meget strøm en virksomhed egentlig bruger, når medarbejderne er gået hjem. Faktum er, at rigtig mange virksomheder har en lang række ’strømslugere’ stående i form af skærme, dockingstationer og ladere til headsets og mobiler, som ved hjælp af simple installationer kan nedbringe virksomhedernes strømforbrug med tusindvis af kroner.

Intelligent bygningsinstallation

Tyske frogblue tilbyder en løsning, som trådløst forbinder bygningens mange installationer i form af lys, varme, ventilation, rullegitre, alarmsystemer, markiser og vinduer, og dermed gør bygningen både intelligent og energibesparende.

I alt sin enkelthed går løsningen ud på, at man installerer en række ’frogs’, som er navnet på de enheder, der placeres i de eksisterende elinstallationer. De forskellige ’frogs’ sættes op til at tænde og slukke lyset, slukke enheder der ikke er i brug samt styre rullegitre, markiser og vinduer. Via Bluetooth forbindes de trådløst med andre ’frogs’ i installationen og udveksler de forskellige informationer, der dikterer hvilke handlinger, der skal foretages – eksempelvis kør rullegitre ned, når alt lys slukkes.

Løsningen fra frogblue kan anvendes i eksisterende installationer, den er enkel at opsætte, hvilket sikrer, at installationsprisen kan holdes på et minimum og alle ’frogs’ kan tale sammen via Bluetooth.

Spar penge, når medarbejderne har fri

Udover at en frogblue løsning kan omdanne bygninger til en ’Smart Building’, kan den også sikre virksomheden væsentlige energibesparelser, som ikke alene gavner økonomien men naturligvis også miljøet. Et hurtigt regnestykke viser fx at en klassisk bordgruppe bestående af fire hæve/sænke-borde, fire dockingstationer, syv skærme, diverse ladere til headsets og mobiler har et samlet forbrug i standby på 0,05kWh*. Antager man, at der på et år er et gennemsnitligt antal standby timer på 7.132, viser regnestykket, at standby prisen pr. år, med udgangspunkt i en gennemsnitlig pris pr. kWh på 3,5 kr**., udgør 1.248 kr. Isoleret set lyder det måske ikke som den store besparelse, men ganger man beløbet ud på en større kontorbygning med fx 100 bordgrupper, er der tale om en betragtelig besparelse, som opnås, mens medarbejderne holder fri.

Fakta om frogblue løsningen

• Til eksisterende bygninger og nybyggerier
  • Installeres af elektrikere i 230V installationen
  • Ingen ekstra kabeltræk
  • Hurtig installation
  • Passer med alle kontakter & lyskilder
  • Skalerbart efter behov
  • Nem konfiguration
  • Lokal og ekstern backup
  • Ingen LAN/Wi-Fi opsætning nødvendig

Teknologien:

• frogblue benytter sig af Bluetooth 4,2 LE Mesh netværk til kommunikation mellem enhederne. Det giver følgende fordele:
    • Global standard
    • Simpel opkobling til tablet og smartphones
    • Dobbelt krypteret
    • Beskedgenkendelse
    • 50m rækkevidde i fri sigt
    • Ingen behov for at have en hub
    • 100 frogs = 20 watt

frogblue løsningen distribueres af EET Danmark og forhandles blandt andet hos følgende forhandlere:

• Bøttcher : Fog A/S
  • Insta A/S
  • VS Automatic A/S

*Målingen er foretaget på en firepersoners bordgruppe hos EET Danmark over en periode på 24 timer

** Ifølge elprisstatistikken fra Forsyningstilsynet var gennemsnitsprisen i 2. kvartal 2022 på 3,57 kr. pr. kWh

Om EET

EET er en værdiskabende niche-IT-distributør inden for områderne; Server, Computer & Printer parts, ProAV Solutions, Surveillance & Security, Network, Storage, POS & Auto-ID og Consumer Electronics.

EET forhandler en lang række førende mærker og produkter. Mere end 1.000.000 varenumre, fordelt på mere end 1.100 forskellige varemærker, er repræsenteret i sortimentet, herunder: HP Inc., Hewlett Packard Enterprise, Lenovo, MicroConnect, Ubiquiti Networks, HP Procurve, Cisco, Synology, Qnap, Native Union, JLab, Amplifi, Kensington, tado, eSTUFF, Speck, Axis, Hikvision, Bosch, Milestone, NEC, Philips, EPSON, VivoLink, Airtame, Zebra, Honeywell, Star Micronics, Danfoss, Datalogic, Coreparts, Gearlab, Dell, Netatmo, Ecovacs, frogblue, SONY, Capture og mange andre.

Vi giver leverandører og kunder ekspertviden inden for branchen, intelligente logistikløsninger, unik salgsservice og smarte marketingværktøjer. EET blev grundlagt i 1986, vi opererer på 23 markeder i hele Europa og betjener mere end 30.000 købende forhandlere årligt. EET Group ligger i Birkerød og Ballerup lige nord for København og er moderselskab for alle EETs salgsselskaber over hele Europa med i alt ca. 700 ansatte.

Christina Vedel

PR Manager, EET Retail +45 31 31 91 06