Testamente for virksomhedsejere

Testamente for virksomhedsejere

Uanset om du ejer en virksomhed alene eller sammen med andre, kan det være en god idé at få lavet et testamente. Det vil spare dine arvinger for en masse konflikter, når du ikke længere er der til at rede trådene ud.

Eneste ejer af virksomheden

Hvis du er den eneste ejer af din virksomhed, kan der efter din død udspille sig forskellige scenarier. Beslutter dine børn sig for at sælge virksomheden, er der ikke de store behov for et testamente, da arven vil blive fordelt, som hvis det var en bolig.

Men er der eksempelvis et af dine børn, som er en stor del af din virksomhed, kan det være, at vedkommende gerne vil overtage virksomheden. Men hvordan skal de andre arvinger være stillet? Det kan du afgøre ved at skrive et detaljeret testamente.

Flere ejere af virksomheden

Ejer du en virksomhed sammen med en eller flere personer, kan der hurtigt komme uoverensstemmelser mellem medejerne og dine andre arvinger. Dine arvinger vil formentlig enten ønske at sælge din del af virksomheden for flest mulige penge eller kræve at være en del af driften.

Her kan det være, at dine medejere måske er mere interesseret i at sælge billigst muligt og ikke har lyst til indblanding fra arvingernes side i den daglige drift.

Tag en ekspert med på råd

For at skåne dine efterladte på bedst mulige måde bør du overveje at skrive et testamente. Derved opstår der sandsynligvis ikke en masse problemer, som skal håndteres alt imens, at sorgen over at have mistet dig er på sit højeste. Du finder dygtige advokater med speciale i testamenter her: https://www.advokatfirmaet-ge.dk/retsomraader/testamente/.