En vinfamilies historie

En vinfamilies historie

Antinori-familiens interesse for fremstilling af vin er en lang historie. De har flere år på bagen, end de fleste vinhuse har i dag. Men de har absolut ikke tænkt sig at stoppe deres vinkarriere, da det er en stor del af deres dagligdag.

Generation efter generation

I 1385 blev Giovanni di Piero Antinori optaget i vinsmagernes orden i Firenze ”Arte Fiorentina dei Vinattieri”, og lige siden har familien fortsat virksomheden generation efter generation. Det italienske vinhus Marchesi Antinori er derfor i gang med den 26. generation i deres lange periode af vinproduktion. Det betyder, at det er en familie bestående af vinproducenter, der har en stor viden og erfaring på området.

Traditioner og nytænkning

Antinori-familiens rødder inden for vinfremstilling gør, at de fremstiller vin med respekt for de gamle traditioner. Men de har stadig store visioner og mål i form af nytænkning.

Forud for nye vine er der lavet forsøg med både nye lokale druesorter såvel som brugen af internationale sorter. Familien er altid interesseret i nyskabelser, hvorfor de også eksperimenterer med forskellige måder at dyrke druerne på.

Stort udvalg af vine fra Antinori-familien

En meget kendt vin fra denne vinfamilie er vinen Tignanello. Den kom på markedet i 1974. Vinen skabte stor debat, da den var fremstillet af et blend af Sangiovese, der inkluderede forbudte udenlandske druesorter som Cabernet Sauvignon og Cabernet Franc.

En anden vin, der er værd at fremhæve, er Antinori. Dette er en vin, der passer perfekt til mørkt kød, modne oste, vildt, fjerkræ og bøf på grillen.