Spørgsmål og svar om dødsbo

Spørgsmål og svar om dødsbo

Det er en svær periode, når en man har kær ikke findes i verden længere. Først og fremmest er der sorgen over, at personen ikke er der mere. Men der er også meget, der skal tages stilling til. Begravelsen skal arrangeres, andre skal have besked om den kedelige nyhed og meget andet. Det er overvældende. Ovenikøbet kommer der den opgave, at den afdødes hjem skal tømmes. Her kan du få svar på nogle spørgsmål om dødsbo.

Hvad er et dødsbo?

Når der tales om et dødsbo, så er det alle de ejendele, værdier og gæld, som den afdøde person havde. Dette dødsbo skal gøres op og fordeles korrekt blandt de efterladte. Det er noget, som skifteretten i en retskreds sørger for.

Hvem har ansvaret for at rydde et dødsbo?

Det er den afdødes efterladte, der har ansvaret for at rydde et dødsbo. I tilfælde af at der ikke er nogen efterladte, så er det en bobestyrer, der får overdraget ansvaret for at tømme dødsboet. De efterladte kan vælge selv at tømme dødsboet, hvis de magter det, eller dele af det. Men det er også muligt at henvende sig til et firma, der tilbyder opkøb af dødsbo.

En bobestyrer vil altid hyre et firma til at tømme et dødsbo, mens familien kan vælge, hvordan de ønsker at gøre det.

Hvornår må et dødsbo tømmes?

Efter at skifteretten er informeret, og det er besluttet, hvordan dødsboet skal skiftes, så kan tømningen af et dødsbo sættes i værk.