Sådan skaber du et godt arbejdsklima

Sådan skaber du et godt arbejdsklima

Der er ingen tvivl om, at det er meget vigtigt, at arbejdspladsen har et godt arbejdsklima. Det betyder meget for personalet og deres generelle velbefindende, og i sidste ende har arbejdsklimaet meget at sige, når det kommer til, hvordan virksomheden klarer sig i det store hele.

Derfor får du her nogle tips og tricks til, hvordan du kan gøre din arbejdsplads endnu bedre.

Lad der være plads til hygge og pauser

Det er i de små pauser og hyggestunder, at medarbejderne kan finde samhørighed og få luft til hovedet fra dagens arbejde.

Derfor skal der være små hjørner af arbejdsrummet, hvor der er plads til, at et par venner eller en gruppe af flere, kan få privatliv og ro. Lederen skal ikke se dårligt til, når medarbejderne hygger sig i en pause – det er jo selvfølgelig ganske sundt og har betydning for, om de oplever arbejdspladsen som meningsfuld for dem.

I dét samme er der et element af, at der skal være god kommunikation mellem kollegaerne. Det begynder blandt andet med disse små stunder der finder sted i pauserne. Det er noget, de tager med ind i deres arbejde.

Gør selve arbejdsrummet godt

Hvis dine medarbejdere har det godt, vil de præstere bedre. Hvis det er en arbejdsplads, hvor man skal stå meget op i løbet af dagen, er det vigtigt, at der er en aflastningsmåtte. På den måde får man ikke ondt i ben og fødder af at stå på det hårde gulv.

Gør stedet dekorativt og inspirerende

En anden ting, som er vigtigt, er alt det dekorative. Sørg for at der er nogle flotte, friske og grønne planter på arbejdsstedet, så medarbejdere føler sig hjemme. Det skal være et inspirerende og ’vækkende’ sted at være, og det sker blandt andet gennem omgivelserne.