Høje forventninger fra eksperterne: eSuperligaen bliver nervepirrende

Der er skruet op for spændingen og intensiteten, når premiererunden i eSuperligaen bliver spillet mandag den 5. november. Her dystes der i EA SPORTS FIFA 19, og turneringen er en del af The Official League Qualifying events i EA SPORTS FIFA 19 Global Series.

FIFA-eksperterne Simon Juul Mortensen og Jacob Nørmark, der skal assistere henholdsvis vært Signe Amtoft og kommentator Jesper Simo under transmissionerne af kampene på Dplay og Canal 9, ser med stor glæde og spænding frem til turneringsstarten.

- Jeg har rigtig høje forventninger til eSuperligaen. Jeg har længe ønsket mig et format, hvor vi ser de bedste spillere mødes hver uge. Danmark har et af de største FIFA-communities i verden og har længe været frygtet på verdensscenen. Derfor bliver det rigtig spændende at se, hvilket hold og ikke mindst hvilke spillere der kan sætte sig på tronen her i Danmark, siger Simon Juul Mortensen, grundlægger af e-bold.dk og tidligere manager for FIFA-holdene Chiefs of Copenhagen og Copenhagen Wolves.

Han bakkes op af Jacob Nørmark, som skal være makker med Jesper Simo i kommentatorboksen.

- Jeg ser lidt den nye eSuperliga som en blåstempling af dansk FIFA. Danmark har i mange år været en af de førende nationer med flere VM-titler, både på individuelt niveau og for hold. Med Superligaens indtog i det danske FIFA-miljø får vi rammerne, faciliteterne og eksponeringen til at nå et endnu uset niveau i danske sammenhænge, siger Jacob Nørmark, der selv er tidligere FIFA-spiller på højeste niveau.

Stjernen er første mand på banen

Allerede i første kamp skal eSuperligaens største stjerne, August ”Agge” Rosenmeier, i aktion for FC København, når de tørner sammen med Daniel Chrøis og Christian ‘Qack’ Lillebæk fra Esbjerg fB. Og Simon Juul Mortensen glæder sig til at se ”Agge” i et dansk setup.

- August har en erfaring fra internationale turneringer, der giver ham en kæmpe fordel. Han er vant til at spille under enormt pres, have kameraer på sig samt være i favoritrollen. Jeg forventer, at vi ser FCK vinde rigtig mange kampe i eSuperligaen, men vi kommer også til at se nogle nervepirrende tætte kampe, lover Mortensen.

Jacob Nørmark og Simon Juul Mortensen er enige om, at der er flere bejlere til den endelige titel. Men hvor Simon Juul Mortensen har Brøndby, FC København og Vejle som favorit til dele guld, sølv og bronze imellem sig, så har Jacob Nørmark også fidus til Randers FC, som møder AGF i første runde.

- Randers kan med den tidligere verdensmester Mohamad Al-Bacha i front også gå hen og skabe ravage. Mohamad spiller som en robot – han laver næsten aldrig fejl. Hvis han har fundet formen i det nye FIFA 19, kan han sammen med Hassan Al-Sharaf også sagtens gå hen og tage titlen.

Favoritterne mødes i første runde
En af de kampe, der forventes mest af i første runde, er opgøret mellem Brøndby og Vejle. Jacob Nørmark forklarer hvorfor:

- Vi skal glæde os til denne kamp, fordi det er de ”nye” stjerner, der mødes. Vejles Mikkel ”Lordhjort” Bach og Brøndbys Daniel ”Dingo” Kristensen og Frederik Fredberg har for alvor gjort deres indtog i toppen af dansk FIFA de sidste par år. Den nye generation af spillere benytter sig i langt højere grad af finter og ”skillmoves” – det kommer vi i den grad til at opleve i denne kamp. Det bliver meget frem og tilbage, men favoritværdigheden må ligge hos Brøndby. 60/40 vil jeg mene, lyder Jacob Nørmarks analyse.

eSuperligaen fløjtes i gang mandag den 5. november kl. 17. Turneringen slutter med et stort finalestævne syv uger senere. eSuperligaen kan følges direkte hver mandag og tirsdag på Dplay og Canal 9.

Der dystes i EA SPORTS FIFA 19 og turneringen er en del af The Official League Qualifying events i EA SPORTS FIFA 19 Global Series. Præmiepuljen, som fordeles mellem de otte klubber, der klarer sig bedst, er på hele 365.000 kr., hvilket gør det til den FIFA-turnering i Danmark med den største præmiepulje nogensinde.

• esuperliga

Discovery Networks Danmark er den danske medievirksomhed bag blandt andet Kanal 5, 6’eren, Eurosport- og Discovery-kanalerne samt streamingtjenesterne Eurosport Player og Dplay. Discoverys 12 tv-kanaler har en samlet kommerciel seerandel på godt 20 pct., hvilket gør Discovery til den tredjestørste kommercielle tv-gruppe i Danmark. På tværs af Discoverys platforme får brugerne en stærk kombination af seriøst underholdende programmer, nærværende reportager og førsteklasses sport som bl.a. fodboldlandsholdets kampe, Superligaen og Premier League. Discovery Networks Danmark har en dansk ledelse og er ejet af Discovery, Inc.

Danmarks bedste fodboldklubber skal dyste i esport: Byd velkommen til eSuperliga

Dreamhack og Superligaen går nu sammen om at lave Danmarks første eSuperliga, der skydes i gang allerede i efteråret. Her kridter streamingtjenesten Dplay og Canal 9 banen op til den nye liga, hvor Superliga-klubberne stiller med deres eget professionelle FIFA-hold. Alle kæmper om sejren og den største præmiepulje nogensinde i en dansk FIFA-turnering.

Største FIFA-event nogensinde på dansk jord: eSuperliga Playoffs spilles i Forum

Den første sæson af eSuperligaen, har indtil videre været en stor succes. Befolkningen har taget den nye turnering til sig i en sådan grad, at finalestævnet nu rykkes til Forum i København, der kommer til at danne rammerne om et af de største FIFA-events nogensinde. Her skal der 17. december findes den første vinder af eSuperligaen ved et storslået finaleshow, der også vises på Dplay og Canal 9.

Peter Falktoft bliver vært for eSuperliga-finaleshow i Forum

Når playoffs i eSuperligaen på mandag afvikles i Forum, bliver det et af de største FIFA-events nogensinde. Og Discovery Networks Danmark kan nu afsløre, at det bliver tv-værten Peter Falktoft, der fra hovedscenen skal føre publikum og seerne sikkert igennem det storslåede event. Finalen i eSuperliga kan følges på Canal 9 og Dplay fra kl. 15:00 til 23:00.

Mere dansk FIFA i international topklasse: eSuperligaen vender tilbage

​I december 2018 kunne Brøndby eSport tage titlen som de første vindere af eSuperligaen nogensinde. Nu vender Danmarks største FIFA-turnering tilbage til Dplay og Canal 9, når Discovery Networks Danmark, DreamHack og Divisionsforeningen den 26. februar lancerer 2. sæson af eSuperligaen.

Feltet er klar til eSuperliga Sæson 2 Finals i K.B. Hallen

Der var spænding til det sidste, da det i aftes blev afgjort hvilke otte klubber, der skulle med i eSuperliga Sæson 2 Finals i K.B. Hallen. Hobro og Vendsyssel sneg sig akkurat med, mens, FC København, FC Helsingør og de forsvarende mestre fra Brøndby må tage favoritværdigheden på sig til stævnet, der afvikles den 17. april i K.B. Hallen og kan ses på dplay og Canal 9.

FIFA i verdensklasse: eSuperliga Sæson 2 Finals bliver spillet i KB Hallen

Efter sidste sæsons brag af et finaleevent i Forum er eSuperliga Sæson 2 Finals klar til at blive spillet foran tusindvis af tilskuere. Denne gang bliver det KB Hallen, der lægger gulv til det arrangementet onsdag den 17. april. Her vil Danmarks stærkeste FIFA-spillere dyste om at vinde 2. sæson af eSuperligaen og førstepræmien på 180.000 kroner. eSuperliga Finals kan også ses på dplay og Canal 9.

eSuperliga update 5. og 6. spillerunde

Der er igen masser af spændende kampe på plakaten, når eSuperligaen blænder op for 5. og 6. spillerunde mandag og tirsdag i næste uge. Her kan vi blandt andet se frem til opgøret mellem ligaens to største forhåndsfavoritter, FC København og Brøndby. Samtidig bliver det interessant at se, om klubberne kan holde det tårnhøje niveau, de har lagt for dagen i de første fire spillerunder.

eSuperliga Update 3. og 4. runde

Der er lagt op til en række spændende opgør, når eSuperligaen går ind i sin anden uge. Det er her, favoritterne skal holde deres momentum, og så skal dem, der kom knap så godt fra start til at komme i gang. De to kommende to runder ser ud til at blive lige så spændende, målrige og underholdende som de to første.

eSuperliga update 7. og 8. runde

Den ene hæsblæsende runde afløser den anden i eSuperligaen. I den kommende uge er der igen formidable kampe på programmet, og man kan blandt andet glæde sig til opgørene mellem FC København og OB samt Brøndby og AGF. Sidstnævnte kunne godt gå hen og blive lidt af et målorige, vurderer eksperterne.

eSuperliga update 11., 12. og 13 runde

Det store playoff-show i Forum nærmer sig med hastige skridt. Det betyder, at klubberne omkring ottendepladsen i ligaen skal til at stramme sig an, hvis de vil have en plads på den helt store scene mandag den 17. december.

eSuperliga update 9. og 10 runde

Der venter endnu et par medrivende runder af eSuperligaen i den kommende uge. Her bliver det spændende at se, hvem der sikrer sig de point, som kan være afgørende i kampen om at komme i top-8, og en plads til den store Playoff i Forum den 17. december. Der er særligt lagt op til et par spændende opgør mellem Brøndby og Lyngby samt Randers og FC Midtjylland. De bør byde på masser af underholdning.

eSuperliga update: Playoffs

eSuperligaens grundspil er overstået, og vi kan nu se frem til det, alle klubberne har kæmpet om: Det storslåede playoff-event i Forum mandag den 17. december. Grundspillet viste, at den danske FIFA-scene holder international topklasse, og spillerne har i den grad leveret spændende kampe, imponerende spil og tonsvis af scoringer af ypperste kaliber.