Valencia skal være vært for Gay Games i 2026

Valencia skal være vært for Gay Games i 2026

The Federation of Gay Games, har netop udmeldt at Valencia skal være vært for Gay Games i 2026. Valencia konkurrerede i slutfasen med München (Tyskland) og Guadalajara (Mexico), og formåede at vinde værtsskabet med dens spanske charme, som blandt andet udstråler ligeværdighed og mangfoldighed. Byen kan derudover også byde på fantastiske kvaliteter indenfor infrastruktur og sportsudstyr.

Valencia er, med mere end 300 solskinsdage om året, en stærk destination i forhold til klima; gastronomi og dens kulturelle dagsorden. Tilgængelighed og kommunikation med byen er også blevet fremhævet samt interessen for bæredygtighed og grønne områder; især også de muligheder for personlig udvikling, som byen tilbyder alle mennesker, uanset deres køn, etniske oprindelse, handicap eller seksuelle orientering.

The Gay Games er en sports- og kulturbegivenhed, der siden 1982 tilbyder et trygt miljø for LGBTQ+ samfundet (foreningen for lesbiske, bøsser, biseksuelle, transpersoner og alle andre, der bryder med normer for køn og seksualitet) til at dyrke sport.

Gay Games 2026 afholdes mellem maj og juni 2026. Valencia vil være vært for konkurrencer med mere end 30 sportsformer. Arrangementet, som også vil omfatte forskellige kulturelle aktiviteter, forventes at tiltrække 15.000 atleter og 100.000 besøgende, hvilket vil have en stor økonomisk betydning for byen.

Gay Games forventes dermed at blive en af de vigtigste sportsbegivenhed i Valencia i 2026.