Rejseanbefaling: Det Grønne Spanien byder på action, natur og historie i overflod

Kan du heller ikke få nok af det ganske spanske? Så er tiden måske kommet til at udforske endnu mere af landet. I den mindre kendte, nordlige del af Spanien finder man regionerne Galicien, Asturien, Cantabrien og Baskerlandet, der på forskellig vis byder på spansk gastronomi, historie og natur

Du kender selvfølgelig storbyerne Barcelona og Madrid, og du har sikkert besøgt fortryllende Malaga eller solet dig på familievenlige Mallorca eller en af de andre skønne, Baleariske Øer. Men i det nordvestlige Spanien finder man regionerne Galicien, Asturien, Cantabrien og Baskerlandet, der er mindre kendte hos de rejseglade danskere. De byder på overvældende mængder af spansk natur, historie og særlige, kulinariske oplevelser. Med andre ord er Det Grønne Spanien, som det kaldes grundet den skønne natur, en oplagt destination for de, der vil opleve endnu mere af det autentiske Spanien. Så næste gang turen går til sydpå, bør du overveje at kigge mod nord.

Bjergtagende landskab så langt øjet rækker
I Asturien og Cantabrien finder man nationalparken Picos De Europa, som betyder Europas spidser. Besøger man regionen, forstår man hurtigt, hvorfor området har fået navnet, da det højeste punkt er på over 2600 meter. I det bjergtagende landskab kan man gå på opdagelse på et utal af ruter, som byder på natur og historie for enhver smag.

I bjergene finder man blandt andet den lille by Covadonga. Her vandt man det første slag mod araberne og berberne tilbage i 700-tallet, og derfor finder man i den lille by et helligt Jomfru Maria-skrin, som man mener spillede en afgørende rolle for sejren. I dette område kan man desuden opleve de smukke og hellige søer Los Lagos, og her finder du også ruten Camino Liébana, en sidevej til Caminoen, ved kysten. Denne rute giver de vandrende mulighed for at besøge det romanske kloster Santo Toribio de Liébana, hvor en from fra det 8. århundrede tilbragte sin tid med at skrive middelalderlige manuskripter. Disse betragtes som kunstneriske pragtstykker fra middelalderen.

Steder man skal opleve
Hvis man ikke kan få nok af de romanske, gamle byer, må man heller ikke snyde sig for selv for byen Potes, som udover det katolske kloster er kendt for sine mange broer og de bjerge, der omringer byen. Byen kan også prale af lækre råvarer og specialiteter, som man blandt andet kan finde hver mandag på det traditionsrige madmarked, Plaza de Potes.

Er man til mere historie, skal man besøge byen Ribadesella, der ligger ud mod det Cantabriske hav. Havnebyen byder blandt andet på hulemalerier i Tito Bustillo-grotten.

Befinder man sig i Asturien, må man ikke snyde sig selv for fiskerbyen Llanes. Her får man enestående natur, og så kan man opleve Gulpiyuri-stranden, som efter sigende skulle være verdens mindste. Faktisk er den så lille, at der ved lavvande slet ikke er noget vand på stranden.

Action for alle aldre
“At rejse er at leve” er sikkert noget, de fleste kan nikke genkendende til, og i Det Grønne Spanien kan man virkelig mærke, at man lever. Områdets natur- og vandfaciliteter har nemlig gjort regionen til at populært mål for rejsende med hang til action- og sportsaktiviteter. Om man får sit adrenalinsus af at sejle i kajak

Af Sella-floden, surfe på de mange strande langs kysten, prøve svævebanen Fuente Dé, spille golf, kaste sig ud i vild nedsejling i kano eller vandre på en af de utallige ruter i Picos De Europa, så er der rig mulighed for det.

Heldigvis byder regionen også på lækre, lokale delikatesser, der kan nydes med god samvittighed, når man har præsteret hele dagen. I Asturien kan man slukke tørsten på et af de mange ciderier, og klimaet gør regionen perfekt egnet til osteproduktion. Her kan den mest kendte ost “cabrales” anbefales at få som tilbehør til et godt glas. I Cantabrien har man en lang tradition for konservering af blandt andet tun, ansjoser og sardiner. Derudover er befolkningen så gode til at arbejde med kød, at områdets pølser og kød har opnået EU-kvalitetsstemplet ‘Beskyttet Geografisk Betegnelse’.

Det Grønne Spanien er derfor en oplagt destination for dem, der vil kombinere historie, action og vidunderlige middage med venner og familie.