14-day COVID-19 case notification rate per 100 000, weeks 40-41. Source: European Centre for Disease Prevention and Control

Nyhed: Udenrigsministeriet forventes snart klar med regionale rejsevejledninger for EU

Den danske regering er på vej med regionale rejsevejledninger for landene i Europa. Det blev klart på et møde mellem Danmarks Rejsebureau Forening, Rejsearrangører i Danmark og Udenrigsministeriet. Det kommer efter, at EU’s medlemslande for nyligt blev enige om at have en mere koordineret tilgang til rejsevejledningerne for at sikre, at den frie bevægelighed, der er en af grundsøjlerne i det europæiske samarbejde, ikke bliver unødigt begrænset som følge af de mange restriktioner for at undgå smittespredning på tværs af landegrænser.

Et bud på en regional rejsevejledning forventes at blive præsenteres i løbet af den kommende måned. Det vækker glæde hos José Luis Real Moreno, der er direktør ved Den Spanske Stats Turistbureau:

“Spanien er den absolutte favoritdestination for danske gæster og flere af vores øvrige europæiske naboer, der hvert år kommer for at få sol på næsen, spansk gastronomi og kulturoplevelser. Når de mange turister ikke kommer i år, kan det selvfølgelig mærkes tydeligt på både økonomien og ledigheden i landet,” understreger han og fortsætter: “Derfor har vi arbejdet hårdt de seneste måneder - sammen med blandt andre Danmarks Rejsebureau Forening og Rejsearrangører i Danmark, der har gjort et fantastisk stykke arbejde - om at få regionale rejsevejledninger, ligesom Danmark har det med Sverige, og nu er vi endelig ved målstregen. Det er virkelig positive nyheder for rejsebranchen, og vi er glade for, at danskerne nu forhåbentlig får mulighed for at træffe et oplyst valg om at besøge vores dejlige land på et oplyst grundlag. For særligt på De Kanariske Øer er smittetallet lavt i forhold til det spanske fastland, og sundhedssikkerheden er høj, så her kan man trygt rejse til. Men det ved man jo ikke som dansker, hvis man kun får præsenteret de overordnede tal for Spanien. Heldigvis ændrer det sig nu med de nye regionale rejsevejledninger, der er på vej, så nu glæder vi os meget til, at mange af jer kommer på besøg for at få den sidste vintervarme.”

Regionalt overblik kommer inden for en måned
Selvom man i EU-regi er blevet enige om en fælles, regional tilgang til rejsevejledningerne, er det fortsat op til de enkelte medlemslande at afgøre, hvilke restriktioner de ønsker at have - herunder hvorvidt der er lukket for rejser til nogle lande eller krav om test og karantæne. Derfor har man ventet på en udmelding fra de danske myndigheder. Og nu forventes den danske regering at komme med rejsevejledninger baseret på regionale tal i løbet af den næste måned. Det vil blive med udgangspunkt i en samlet vurdering baseret på antallet af testede den seneste uge, antallet af smittede den seneste uge samt antallet af nye tilfælde pr 100.000 indbyggere de seneste 14 dage. Det er de enkelte medlemslande, der hver uge skal forsyne Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (ECDC), der offentliggør et ugentligt overblik over situationen for de respektive regioner.

Der vil stadig være restriktioner, så længe epidemien fortsat udgør en trussel mod folkesundheden. Det nye tiltag sikrer blot, at det bliver lettere at få adgang til et nuanceret og regionalt opdelt billede af smittesituationen i Europa. Hvorvidt det vil medføre et øget krav om test er endnu uvist. Men det vækker ikke bekymring hos Den Spanske Stats Turistbureau: “Der er stadig en sundhedskrise, vi skal tage hånd om, selvom vi nu også håndterer den økonomiske krise. Men det her kan selvfølgelig kun lade sig gøre, så længe det er sundhedsmæssigt forsvarligt. Og det er netop det, der er hele pointen; det er det i flere regioner,” mener direktøren og tilføjer: “Hvis det så kræver lidt flere tests for at sikre, at det bliver ved med at forholde sig sådan, så tror jeg ærligt talt også, at de rejselystne danskere tager det med. Mange er allerede vant til det sammen med mundbindet og håndspritten. Som jeg ser det, er det en meget lille pris for os hver især at betale, for at vi igen kan rejse for både business og pleasure.”

Spanien har desuden foreslået EU en sundhedskorridor med de nordeuropæiske lande, hvor man indfører krav om corona-test ved både afgangsland og destination, så man altid har et overblik over antallet af smittede, og hvor eventuelt smittede har bevæget sig, så man kan sætte hurtigt ind, hvis behovet skulle opstå. Derudover har De Kanariske Øer investeret en stor sum penge i at sikre gratis sundhedsforsikring til alle turister og forretningsrejsende, der besøger øerne.

ECDC vil markere regionerne i følgende farver:

- grøn, hvis antallet af bekræftede tilfælde over 14 dage er under 25, og andelen, som tester positivt, er under 4%

- orange, hvis antallet af bekræftede tilfælde over 14 dage er under 50 men andelen, som tester positivt, er 4% eller derover, eller hvis antallet af bekræftede tilfælde over 14 dage er mellem 25 og 150 og andelen, som tester positivt, er under 4%

- rød, hvis antallet af bekræftede tilfælde over 14 dage er 50 eller derover og andelen, som tester positivt, er 4% eller derover, eller hvis antallet af bekræftede tilfælde over 14 dage er over 150

- grå, hvis der ikke foreligger tilstrækkelige oplysninger, eller hvis testfrekvensen er mindre end 300.

María Díaz González

Promotion & Market analyst +45 33 18 66 38