Ny fremtid for turistindustrien i Spanien

Den globale krise i turistindustrien har fået de spanske myndigheder til at nytænke den fremtidige turismemodel. Moderniserings- og konkurrenceplanen for turistsektoren ser muligheder i krisen og vil klæde Spanien på til fremtidens turisme
De spanske myndigheder vil udnytte den nuværende krise i turistsektoren, der er afledt af den globale pandemi, med en storstilet plan, der skal gøre landets enorme turistindustri mere bæredygtig og fremtidssikret. Ministeren for Industri, Handel og Turisme, Reyes Maroto, præsenterede retningslinjerne for den spanske turistindustris fremtid med ordene: “Den turismemodel, vi ønsker for fremtiden, forpligter sig inden for bæredygtighed, inklusion, digitalisering, kvalitets- og sikkerhedsgaranti.”

Formålet med den nye plan er at opretholde Spaniens førerposition i forhold til turismens konkurrenceevne ved at drage fordel af de kommende og nødvendige ændringer. Myndighederne vil arbejde mod en mere digitaliseret og intelligent turismemodel, der er bæredygtig i alle henseender. Modellen skal styrke både naturen og de kulturelle værdier, som de spanske destinationer byder på, og så skal den på en mere retfærdig måde fordele de udfordringer og fordele, turismen fører med sig.

Fremtidens turisme er bæredygtig og digital
Den bæredygtige transformation betyder genopretning af de mest populære destinationer og en målrettet udvikling af byer og destinationer inde i landet, som skal supplere det nuværende turismeudbud med krav om diverserificering og oprettelse nye og forskellige turistprodukter.

Tiltagene skal også ske med fokus på den sociale bæredygtighed. Her vil man se på både uddannelsesmuligheder, lønvilkår og andre elementer, der udover bæredygtighed også skal bidrage til det sociale område samt arbejdsmarkedet.

En anden transformationsakse kommer fra udvikling i digitalisering og brugen af kunstig intelligens inden for turismesektoren. Nye teknologier vil øge produktiviteten, rentabiliteten, arbejdskraften og konkurrencedygtigheden i sektoren.

National Xacobeo Plan 2021/2022 - Caminoen skal gentænkes
Med det første projekt, der blev præsenteret af ministeren, er meningen at forene Pilgrimsruterne i et unikt turistprodukt, som bidrager til områdets sammenhold og sæsontilpasning. Der skal tilsammen styrke det spanske brand “Marca España”. Det indebærer restaurering af den historiske arv og andre tiltag, der understreger destinationernes bæredygtighed, noterer ministeren.

Der er også skabt strategier for genopretning i områder uden for fastlandet, der tager sig af de særlige forhold, der gør sig gældende her for at sikre en bæredygtig udvikling med modernisering og omdannelse af turistinfrastrukturen; det gælder både overgang til en digital og grøn økonomi, miljøbeskyttelse, uddannelse og tiltag til en forbedring af forbindelsesmulighederne. Det gælder eksempelvis for De Kanariske Øer samt De Baleariske Øer.

Den Spanske Stats Turistbureau i Danmark hører under statsadministrationen TURESPAÑA. Netværket af udenlandske turistkontorer består d.d. af i alt 33 afdelinger fordelt på 25 lande.