Kom i julestemning med Spaniens julemagi

Kom i julestemning med Spaniens julemagi

Julen står for døren, og de første danske julemarkeder er allerede åbnet for salg af gløgg og æbleskiver. Har du brug for et afbræk fra den klassiske danske jul, byder Spanien på storslåede julemarkeder og gader badet i julelys - med god plads og corona-sikkerhed

Traditionen tro starter julen for de fleste danske familier, når det lokale juletræ bliver tændt. Mange danskere har også taget turen til vores naboland for at opleve tyskernes farverige julemarkeder med glühwein og pølser, men det er endnu de færreste, der har bevæget sig sydpå og oplevet, hvad Spanien kan byde på af juletraditioner og -markeder. Det er en fejl, for der er meget at opleve, hvis man er til julelys i særklasse, magiske krybbespilsfigurer og julemad med skaldyr. Derudover inviterer Spaniens milde temperaturer også til at tilbringe tiden udendørs, hvor der er mulighed for afstand og corona-sikker julehygge.

Juletræet er da farverigt?
Står man på Madrids centrale plads, Puerta del Sol, der er byens svar på Rådhuspladsen i København, vil man blive mødt af det famøse lysende, juletræ, der kan være alt fra blå til guld og hvert år pryder pladsen og tiltrækker turister fra nær og fjern. I Spanien er der nemlig en ganske særlig tradition for at pryde bybilledet med lys i alverdens farver, og alle spanske byer begynder allerede planlægningen af julelysene i august måned, da der er hård konkurrence om at have det flotteste lysshow, der ofte er akkompagneret af julemusik. Derfor er det heller ikke kun Puerta del Sol, der er et besøg værd. En gåtur i Madrid efter mørkets frembrud vil også give en på opleveren, for der står en stor lysende julekugle med 43.000 12-meters LED-lys mellem Gran Vía og Calle Alcalá.

Spansk over dansk jul
Der er jul alle vegne - også uden for Madrid. Derfor vækker julestemningen også stadig glæde år efter år for Lars Boje Christiansen, der har boet i Spanien i syv år:
“Juletiden er virkelig en pragtfuld og magisk tid i Spanien. Gaderne bliver forvandlet til en helt særlig verden for både børn og voksne med lys i alle størrelser og farver, oppustelige julemænd og store juletræer - på en helt anden måde end man kender det fra Danmark. Jeg sørger altid for at tage en aftentur til de nærliggende byer i Madrid-provinsen for at opleve, hvad de forskellige byer har fundet på det år,” indrømmer han og fortsætter: “En sikker vinder, jeg altid besøger, er julemarkedet i byen Torrejon de Ardoz, der ligger 25 km fra Madrid. Det fylder en hel park og byder på oplevelser for alle aldre. Det er det mest imponerende i hele Spanien efter min mening.”

I de største byer tændes julelysene allerede den 26. november og bliver ikke fjernet før den 7. januar, hvor den populære helligdag Hellige Tre Konger bliver fejret. Dog har Spanierne miljøet i tankerne, og lysene bliver derfor først tændt om eftermiddagen og bliver slukket igen om natten. Et godt råd er at tjekke op på tænd- og sluk-tidspunkterne, inden du bevæger dig ud på eventyr, da de ændrer sig fra by til by.

Krybbespil, julelotteri og skaldyr på tallerkenen
Det er en fast tradition for de fleste spanske familier, at krybbespilsamlingen hvert år udvides med en ny figur fra et af de mange julemarkeder. Så mangler du en perfekt souvenir til julepynten derhjemme, har du rig mulighed for at finde den, når du bevæger dig rundt mellem boderne. Har du ofte held i spil, er det også værd at deltage i det store julelotteri, El Gordo, som har eksisteret siden det 19. århundrede og som i 2019 havde hele 2240 millioner euro i puljen. Det er en fast tradition for spanierne, og alle familier og arbejdspladser køber mindst én lottoseddel, og så venter de spændt på lodtrækningen d. 22. december. Har du brug for afveksling fra den fede, danske julemad, får du også rig mulighed for at smage på de spanske juledelikatesser, som ofte byder på fisk, skaldyr, seranoskinke og turrón - den spanske nougat.

Der er altså rig mulighed for at komme i julestemning og få inspiration til julepynten med en tur til Spanien. Feliz navidad!