En familie nyder udsigten over en af Tierra Bobals skønne vinmarker

Nyhed -

Bliv en del af et spansk lokalmiljø: Spanien søsætter nyt koncept til danske familier, der trænger til et kulturelt afbræk

I det naturskønne Tierre Bobal tæt på Valencia har Spanien iværksat et nyt program, hvor man som dansk familie kan komme og bo i kortere eller længere perioder og blive en integreret del af lokalsamfundet med hjælp til både lokale skoler og indlogering. En oplagt løsning til de familie, der vil ud af hamsterhjulet og prøve nye kulturer af

I omegnen af Valencia finder man det maleriske landdistrikt, Tierre Bobal. Her er ren luft, frugtbare vinmarker og landsbyer med stærke traditioner og fællesskaber. Til trods for idyllen er det et af flere spanske landområder, der kæmper med et faldende befolkningstal. Derfor inviterer man nu europæiske familier med børn i skolealderen på sprogligt og kulturelt udvekslingsophold i en valgfri periode, gennem det innovative program Erasmus Rural Life.

Erasmus Rural Life er ideelt for børnefamilier, hvor forældrene enten kan arbejde hjemmefra eller tage orlov. Programmet er en unik mulighed for en lærerig oplevelse for hele familien, der samtidig er overskuelig, idet man får hjælp til alt det praktiske. Samtidig får man en helt unik indsigt i det spanske sprog, kulturen og traditionerne. Den store kulturelle arv er langt bedre velbevaret end i større byer og afspejles i landsbyernes bygninger, gastronomi og ikke mindst i kulturen omkring vinmarkerne, der bygger på tusind års iberisk tradition.

Fællesskab i smukke omgivelser

Udover en stolt og autentisk kulturarv er Tierre Bobal hjemsted for en hjertelig og gæstfri befolkning. Her opstår menneskelige relationer helt naturligt, og naboskab har en dyb og meningsfuld klang. Den hjertelige gæstfrihed sikrer en varm velkomst og forenkler integrationsprocessen for nytilkomne. I opholdets indledende dage vil børn og forældre have rig mulighed for at møde den lokale befolkning og de andre europæiske familier. Derudover hjælper Rural Life-programmet med at skabe et socialt netværk blandt familierne, der kan gøre oplevelsen endnu bedre. Det kan være en fordel at have mulighed for at dele den særlige oplevelse med andre ligesindede familier, der også har forladt hamsterhjulet til fordel for et fælles familieeventyr.

Ligesom man passer på hinanden, passer man godt på miljøet i Tierra Bobal.
En af de største fordele ved, at landdistriktet er tyndt befolket og ikke-industrialiseret, er den medfølgende høje miljøkvalitet. Det giver ren luft og vand til gavn for mennesker såvel som dyr og planter. Derfor er de lokale råvarer og fødevarer også et af områdets største aktiver. Området er særligt kendt for sine vine, der er berømte i hele Spanien. Bobal-druen, som området er opkaldt efter, producerer karakteristiske, kraftige vine, der er elsket af både lokale og besøgende. Nær vinmarker finder man desuden to skønne naturparker og en af Europas bedst bevarede floder. Med sit solrige middelhavsklima byder området på kølige vintre, milde efterår og masser af solskinstimer året rundt.

Hjælp til alt det praktiske

Erasmus Rural Life er fleksibelt og kan tilpasses den enkelte families behov. Man bestemmer selv, hvilken af Tierra Bobals landsbyer man ønsker at bo i, hvornår og hvor længe, man vil være afsted, og man får hjælp til logistikken. Programmet hjælper bl.a. familierne med at få plads i en af de gode offentlige skoler, facilitere bureaukratiske processer og spørgsmål, samt rådgivning om validering, pensum og andre aspekter. På samme vis får man hjælp til at finde en passende lejebolig, der er fuldt møbleret, med hurtigt internet, tæt på skole, sportsfaciliteter, og indkøb. Ligesom i Danmark får man gratis adgang til offentlige sundhedsydelser og lægehjælp i landsbyernes sundhedscentre, og der er højst 25 minutter til nærmeste hospital.

Drømmer man om at sætte tempoet ned, om en hverdag med mere solskin, mere natur og mere samvær, er Erasmus Rural Life en oplagt mulighed. Tierre Bobal er ikke bare et sted på landkortet, det er et hjerte, der banker for kultur og fællesskab, klar til at byde verden velkommen.

Mere information:

Har du spørgsmål eller vil du gerne igang med programmet, så udfyld blot kontaktformularen her: https://www.rurallifespain.com/en/contact/