Gå til indhold
Jeg håber at se en større efterspørgsel efter bæredygtig søfragt. For det gør en forskel. Men jeg spørger mig selv, om vi først bliver CO2-neutrale, når det er omkostningsneutralt? Christian Flatum, Cluster Head of Ocean Freight, DB Schenker

Bæredygtighed - kun snak, ingen handling?

Shippingindustrien har kæmpet i mange år. Nu er priserne lave, og de bæredygtige muligheder er gode. Det er en gylden mulighed for at investere bæredygtigt. Desværre sker der ikke ret meget.

Pandemien kastede hele shippingindustrien ud i kaos. Alt blev sat på standby. Smittespredningen blandt havnearbejdere, chauffører og lagerarbejdere førte til endnu flere nedlukninger.

Pandemien satte rekord i høje priser

I tredje kvartal af 2020 steg prisen på en container fra omkring 2.000 USD til 16.000 USD. To år senere var det en bølgende affære. At betale næsten ti gange så meget for en skibscontainer blev den nye normal. Vi slog rekorder - det var en kendsgerning, de højeste søfragt priser nogensinde.

Hvordan kunne det ske? Efter pandemien eksploderede efterspørgslen, men containerne sad fast i havnene eller ventede på at blive losset. Samtidig var produktionen af nye containere næsten helt i stilstand de første fem måneder af 2020.

Markedet var med andre ord meget usikkert, og omkostningerne har været høje over hele linjen. Vores kunder har ikke været i stand til at prioritere bæredygtighed.

Nu skal der handles!

Nu, et par år senere, ser vi et nyt marked. Vi ser priser, der er lavere end nogensinde. Vi ser, at biobrændstof koster lige så meget nu, som det gjorde dengang. Det burde med andre ord være nemt at træffe bæredygtige valg.

Medierne rapporterer dagligt om naturkatastrofer, smeltende is og opvarmede have. Ved hver virksomhedspræsentation og i hvert bestyrelseslokale hører vi kunderne sige: "Vi er en bæredygtig virksomhed". Vi er altid enige om, at vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at nå FN's 1,5-graders mål. For at redde planeten og de mennesker, der bor på den. Vi er nødt til at stå sammen for at skabe en bedre fremtid sammen.

Flertallet tøver stadig

Selvfølgelig har vi mange gode eksempler på kunder, der gør deres del. Men langt de fleste er stadig tøvende. Selvom vi taler om vor tids største globale udfordring.

Bæredygtige løsninger er tilgængelige. Bæredygtig shipping vil være en forudsætning for at være konkurrencedygtig i den nærmeste fremtid. Bæredygtig transport er mere end levering den sidste kilometer.

Christian Flatum, Cluster Head of Ocean Freight, DB Schenker

Bæredygtig søfragt

Søfragt er allerede den transportform, der har den laveste CO2-udledning. Men selv det mest bæredygtige valg har nogle gange brug for hjælp til at fremskynde miljøforpligtelsen. Derfor har DB Schenker foretaget en forhåndsinvestering i biobrændstof for at gøre det nemt for dig at handle nu.

Læs mere: Sustainability - Ocean Freight | DB Schenker

Kategorier

DB Schenker er en af verdens ledende logistikleverandører med cirka 76 100 medarbejdere på 1 850 pladser i over 130 lande. Virksomheden tilbyder alt fra landtransport, international sø- og luftfragt samt konsulentydelser til lager- og logistikløsninger. DB Schenker i Danmark har cirka 320 medarbejdere fordelt på to lokationer. DB Schenker har som mål at være CO2 neutralt i 2040.

Maja Holmqvist Olsson

Pressekontakt Executive Assistant, Communication & PR, Management, Communications & Marketing +45 4214 0993