God, grøn retning i finanslov

Godt med udfasning af olie- og gasfyr og med fokus på geotermiens potentiale, lyder det fra Dansk Fjernvarme. Dog skal tempoet i vejret.

Med finansloven for 2021 afsættes der flere penge af til udfasning af olie- og naturgasfyr. I alt 810 mio. kr. frem mod 2025. Potentialet for udfasning af den fossile opvarmning er stort, og de afsatte midler vækker glæde hos fjernvarmeselskabernes brancheorganisation.

- Det er godt, at der nu kan komme endnu mere skub i udfasningen af de sorte boliger. Der er i alt cirka 500.000 boliger med olie- og gasfyr. Tidligere rapporter har vist, at cirka 200.000 boliger med gasfyr alene med fordel bør få adgang til den grønne fjernvarme. Så det hilser vi velkommen, siger Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme.

Godt med geotermi – men plan bør fremrykkes
Partierne bag finansloven har samtidig afsat penge til en ny taskforce, der skal kigge på, hvad der skal til for at realisere geotermiens potentiale. Denne taskforce skal imidlertid først afrapportere i 2022, hvilket undrer Dansk Fjernvarme, da de selskaber, der har mest akut behov for afklaring, ikke kan vente til 2022 med at beslutte sig for om de skal investere i ny biomasse eller om geotermien kan få en plads.

- Det er overordentlig positivt, at partierne ønsker at sikre en vej frem for geotermi. Geotermi kan i 2040 udgøre op til 30 procent af hele fjernvarmeproduktionen og erstatte de sidste rester af kul og reducere behovet for biomasse gevaldigt, lyder det fra Kim Mortensen, der fortsætter,

- Selskaberne kan imidlertid ikke vente til 2022 med at træffe nye investeringsbeslutninger. Derfor frygter jeg, at 2022 er for sent, hvis det reelt skal blive muligt at indfri potentialet. Samtidig efterlyser vi også reelle midler til at få eventyret i gang.

• finanslov