​Dansk Fjernvarme: Godt med lovgivning om bæredygtig biomasse

Dansk Fjernvarme glæder sig over politisk aftale om bæredygtig biomasse, og opfordrer nu til at se fremad.

Politikkerne har i dag i en ny aftale fastsat, hvilke krav der definerer de bæredygtighedskriterier, træbiomasse til energiformål skal kunne leve op til. Med de nye, skærpede krav bliver der samtidig slået fast, at biomasse fortsat kan spille en rolle i el- og varmeproduktionen.

- Jeg er glad for, at politikerne ud fra en faglig vurdering har fastsat, hvilke krav, der skal gælde for, at bæredygtig biomasse kan anvendes til energiformål, og derved smide kul for porten. Og jeg er meget tilfreds med, at politikerne har lyttet til og inddraget både Dansk Fjernvarme og fagfolk i svaret på, hvilke krav, det fagligt set giver mening at stille, lyder det fra Maria Dahl Hedegaard, konsulent i Dansk Fjernvarme.

Biomasse har historisk spillet en stor rolle i udviklingen af vores energisystem, og det har været den eneste mulighed til at erstatte kul for samtidig at kunne opretholde kraftvarmekravet. Det historiske kraftvarmekrav, der har nødvendiggjort omfattende omstilling til biomasse, har været udløst af behov for elproduktion, der kan sikre en høj elforsyning, når sol og vind ikke er til rådighed.

Det er tid til at se fremad
Brancheforeningen for landets knap 400 fjernvarmeselskaber er fortsat meget opmærksomme på, at biomasse er en overgangsteknologi, der skal sikre forsyningen, indtil alternative teknologier udvikles og kan træde i stedet.

- Hvis man politisk ønsker en gradvis udfasning af biomasse, så kræver det, at fokus nu ændres, og at vi får en debat om, hvad der skal træde til i stedet. Store varmepumper er fortsat ikke en så moden teknologi, at de kan udfylde den rolle, som biomassen har spillet i forhold til varmeproduktionen, samtidig med at en præmatur indfasning vil medføre et stort behov for udbygning af nye elkabler, lyder det fra Maria Dahl Hedegaard, der fortsætter:

- Det er derfor rigtig vigtigt at kigge på de muligheder, vi har med overskudsvarme og især geotermi, som har et kæmpe potentiale, der vil kunne sikre store dele af varmeforsyningen i ikke mindst de store byer. Men det kræver, at man politisk bliver enige om, hvilke investeringsvilkår, der skal gælde for udviklingen af geotermi. Det er klart, at det ikke er gratis, ligesom det heller ikke var gratis at udvikle og satse på, vindmøllerne. Men det er måske den bedste mulighed vi har, samtidig med at vi med geotermi kan sparke gang i et nyt og stort eksporteventyr.

For mere information kontakt Maria Dahl Hedegaard på tlf. 61420343 e-mail: mh@danskfjernvarme.dk