Dachser vinder prisen for GreenIT Best Practice 2010

Dachser vinder prisen for GreenIT Best Practice 2010

Dachser modtog prisen for kombinationen af forskellige innovative koncepter til produktion af en bæredygtig og effektiv samlet løsning:

1. Energieffektivt datacenter
Dachsers nye datacenter ved hovedkontoret i Kempten, Tyskland, byder på en række nyskabelser: I tilfælde af brænd, vil et brandsikringssystem baseret på argon, gå ind og fjerne ilten fra luften. Dette har ingen uønskede bivirkninger for miljøet, da gasarten argon er en normal bestanddel, af de forskellige gasser vi i forvejen kender og betegner som ’luft’. Hertil er datacenteret i stedet for at være nedkølet til 20 °C, nu kun nedkølet til 24 °C hvilket har resulteret i, at energiforbruget er reduceret med 15 %. For overarbejdende serverer, benytter Dachser sig af vandkølede elementer. Det energioptimerede datacenter er lavet til separat at have kolde og varme gange, og er blevet bygget med et 100cm hævet gulv, hvortil der er indsat kanaler, som giver en mærkbar forbedret køleeffekt.

2. Brugen af Network Clients (NCs)
Behovet for datacenteret startede da de traditionelle arbejdsstationer blev skiftet ud, og man gik fra at benytte traditionelle PCere, til i stedet at bruge Network Clients. I dag benytter Dachser sig, af omkring 7.000 Network Clients. Disse kompakte enheder kræver kun en tiendedel af den energi, der normalt forbruges af en PC. Dette sparer virksomheden for 920.000 kWh og reducerer samtidig mængden af affald fra elektronisk udstyr.

3. Anvendelse af overskudsvarme til ny kontorbygning
Takket være to varmevekslere, indsamles spildvarmen fra datacentret, og bruges til at opvarme hovedkontorets nye kontorbygning, som blev færdig i år. De to varmevekslere bidrager med 300 kW, hvilket er op til 50 % af den nødvendige energi, der skal til for at opvarme hele bygningen. De resterende 50 % kommer fra Dachsers brug af jordvarmeenergi. Dachsers energioptimeringer giver en årlig besparelse på EUR 23.000 og en reduktion i den årlige CO2 udledning på 144 ton, ved at benytte sig af opvarmning med fossile brændstoffer.
”Bæredygtighed er rodfæstet i Dachsers værdigrundlag,” siger Michael Schilling, koncerndirektør for European Network Management & Logistics Systems hos Dachser. ”Ved at kombinere forskellige teknikker, har vi, med interesse i bæredygtighed, været i stand til at generere både miljømæssige og økonomiske fordele for virksomheden,” siger Stefan Selbach, leder af Dachsers Information Technology division.

I 2009, genererede det familieejede selskab, Dachser, en samlet omsætning på EUR 3,2 milliarder. 17.500 medarbejdere i 306 profit verden over, håndterede 41,8 millioner forsendelser, med en totalvægt på 29,4 mio. ton.