Dachser slår firedobbelt omsætningsrekord

Dachser slår firedobbelt omsætningsrekord

Dachser, en af Europas førende familieejede logistikvirksomheder slår for fjerde år i træk rekord på omsætning og medarbejderantal i Danmark. Det viser det danske årsregnskab og nordiske koncernregnskab for 2012. Herved fortsætter Dachser med at tage markedsandele fra de større spillere i transport- og logistikbranchen.

Den fortsatte vækst hos Dachser sker i kølvandet på offensive investeringer i innovativ højteknologi, nye bygninger, større distributionsnetværk og en frontløberindsats på miljøområdet. Investeringerne har rustet Dachser til hårdere markedsvilkår og den voksende konkurrence på såvel det nordiske som europæiske marked.

”Vores indsats bærer for fjerde år i træk nordisk frugt ved fortsat stigende omsætning og øget medarbejderantal. Især i Danmark kommer vi godt ud af 2012 med et overskud før skat på knap 2,7 mio. kr. – hvilket er en stigning på 286 procent i forhold til året før. Den positive effekt i Danmark er afledt af vores investeringer i nye topmoderne distributionsterminaler på 7.100 m2 i Hvidovre i 2010 og på 7.500 m2 i Kolding i 2008. Investeringer der samlet set løber op i 250 mio. kr. Hertil kommer et stærkt fokus på brugervenlig højteknologi til kunderne og en massiv indsats på miljøområdet. Også Dachsers andre internationale investeringer er modtaget positivt af vores kunder i Danmark. Senest med åbning af endnu en ny distributionsterminal i Oslo og fortsat udbygning af vores europæiske og interkontinentale rutenet via flere opkøb i 2012,” siger Dachser Nordics ordførende direktør Finn Skovbo Pedersen.

Vækst i arbejdspladser

Årsregnskaberne viser også, at Dachser slår firedobbelt rekord, når det gælder positiv vækst i medarbejderantallet. Det danske hovedkontor tegner sig for hovedparten af medarbejderne. Ordførende direktør Finn Skovbo Pedersen begrunder de positive takter:

”Forudsætningen for den succesfulde udvikling hos Dachser er en fælles indsats, hvor alle medarbejdere hver dag bidrager dedikeret og positivt i en tid med særdeles svære markedsvilkår. Hos Dachser har vi en stærk virksomhedskultur, fordi vi er familieejede. Som ledelse giver det os mulighed for at tænke og investere mere langsigtet, end det ofte er tilfældet i en børsnoteret virksomhed. Vi arbejder målrettet på at gøre Dachser til et attraktivt og sympatisk sted at arbejde. Vi påtager os ansvar for bæredygtighed og for nøje udvalgte sociale projekter verden over. Eksempelvis er vi med til at bygge skoler mm. i Indien,” siger Dachser Nordics ordførende direktør Finn Skovbo Pedersen.

Rekordhøj international vækst

Samlet set afslutter den internationale Dachser-koncern med hovedkontor i Kempten, Tyskland også regnskabsåret 2012 med en rekordhøj samlet omsætning, der nærmer sig 5 mia. euro og et rekordhøjt medarbejderantal. I 2012 havde Dachser en samlet koncernomsætning på 4,41 mia. euro, hvilket er 3,7 procent højere end i 2011 (4,254 mia. euro). Dachsers medarbejderantal er fra 2009 og frem til i dag hvert år steget mellem 10-17 procent.

Ved udgangen af 2012 beskæftigede Dachser 21.650 medarbejdere på verdensplan. Heraf 8.750 på logistikvirksomhedens internationale landekontorer.

Med opkøbet af Azkar er Dachsers medarbejderantal netop steget med 3000 og tæller nu i alt 24.650 på verdensplan.

I 2012 stod Dachser for 49.800 millioner forsendelser med en samlet vægt på 37.500 tusinde tons udgør en stigning på omkring én procent i forhold til sidste år. Antallet af virksomhedsejede kontorer på verdensplan steg til 347. “Mange af vores kunder oplevede 2012 som et økonomisk meget ustabilt år. Den økonomiske vækstafmatning i Europa i andet halvår blev yderligere forværret af en svækkelse af luftfragtruterne til og fra Asien. Alligevel lykkedes det os at fortsætte vores organiske vækst og fastholde en stabil markedsposition. Som familievirksomhed med en langsigtet tilgang til planlægning, vedtog vi en konjunkturudjævnende tilgang i 2012, og øgede vores investeringer med omkring 10 procent. Sidste år foretog vi kapitalinvesteringer på i alt 148 millioner euro, hvilket har styrket vores logistiske netværk og skabt grobund for yderligere vækst," siger Bernhard Simon, talsmand for direktionen i Dachser.

Massive investeringer fortsætter

Dachser har også planer om betydelig udbygning af sit europæiske og interkontinentale netværk i 2013:

“Især opkøbet af spanske Azkar og Transunion giver ny styrke og mulighed for vækst. Sø- og luftfragtspeditøren Transunion udvider netværket med yderligere afdelinger i Tyrkiet, Argentina og Peru. Forstærket af Dachsers forventede organiske vækst i 2013 samt de konsoliderede omsætninger fra Azkar og Transunion, håber vi, at vores omsætning for første gang runder fem milliarder euro. Integreringen af Azkar og Transunion skrider også hurtigt frem. Motivationen hos de lokale teams er utrolig høj og vi er startet året med en god følelse af dynamik og entusiasme," slutter Bernhard Simon, talsmand for direktionen i Dachser.

Dachser, en familieejet virksomhed med hovedkvarter i Kempten i Tyskland, er blandt de førende logistikvirksomheder i Europa.

Dachser leverer omfattende transportlogistik, oplagring og kundespecifikke services inden for tre forretningsområder: Dachser European Logistics, Dachser Food Logistics, and Dachser Air & Sea Logistics. Omfattende og tværfaglige serviceydelser som f.eks. kontraktlogistik, konsulent- og rådgivningsydelser samt industrispecifikke løsninger er også indeholdt i virksomhedens produktportefølje. Et perfekt fungerende transportnetværk—både i Europa og oversøisk—og informationsteknologi, der er fuldt integreret i alle virksomhedens systemer er basis for levering af intelligente logistikløsninger i hele verden.

Med 25.000 medarbejdere på 471 faciliteter over hele verden opnåede DACHSER i 2013 en omsætning på næsten 5 mia. euro og håndterede ca. 70 mio. forsendelser.

For yderligere oplysninger om Dachser, se www.dachser.com eller www.dachser.dk