Dachser: Internationalisering skaber vækst

Dachser: Internationalisering skaber vækst

Et stærkt andet halvår og en vellykket integration af de to spanske virksomheder, Azkar og Transunion, øgede Dachsers indtjening i 2013. Det lykkedes Dachser at øge sin bruttoomsætning med 13,2 % til 4,99 mia. euro. Når investeringsindkomsten er medtaget, nåede virksomheden for første gang i sidste finansår milepælen for en omsætning på 5 mia. euro. Dachser har også nået en ny dimension af internationalisering når det gælder antallet af medarbejdere, faciliteter og forsendelser.

De vigtigste KPI’er for 2013:

• 13,2 % stigning i bruttoomsætningen til 4,99 mia. euro
  • 24.900 medarbejdere, 3.250 flere end sidste år
  • 471 faciliteter i 42 lande
  • 69,6 mio. forsendelser (en stigning på 37,5 %)
  • 119 mio. euro investeret i materielle anlægsaktiver

På en pressekonference i München udtrykte Dachsers CEO Bernhard Simon stor tilfredshed med integrationen og fremdriften hos de spanske virksomheder Azkar og Transunion, som blev opkøbt i januar 2013. “Azkar fokuserer konsekvent på internationale forretninger og har derved skabt den forventede netværkseffekt, især i forbindelse med vores genoplivede franske organisation.

Transunion har ikke blot styrket vores skibsfragt og de transatlantiske ruter, men også gennemført integrationen på rekordtid: Virksomheden har opereret under Dachsers navn allerede fra 1. januar 2014.”

Internationalisering er den vigtigste vækstfaktor

Mens Food Logistics alene opnåede en stigning i indtjeningen på 8,2 %, er European Logistics og Air & Sea Logistics primært vokset som et resultat af opkøbene. På koncernniveau opnåede Dachser en organisk omsætningsvækst på 2,3 %. Dachsers CEO Simon udtalte i den forbindelse: “I nu snart to år har vi kun oplevet marginal vækst på de store logistikmarkeder som f.eks. Tyskland. Fremover vil dynamisk vækst blive drevet af international fragt på tværs af landegrænser. Det gælder stykgods for industrielle kunder samt kontraktlogistik og fødevarelogistik, som tidligere var etableret på regional og ikke national basis. Med etableringen af det europæiske fødevarenetværk, der består af 12 partnere i 21 lande i Europa har vi dannet en ny slags alliance – som er blevet meget vel modtaget af kunderne.

Bruttoomsætning (i mia. euro) 2013 2012 Ændring
European Logistics 3,019 2,661 + 13,5 %
Food Logistics 0,620 0,573 + 8,2 %
Air & Sea Logistics 1,406 1,305 + 7,7 %
Samlet omsætning 5,045 4,539 --
Konsolidering* (*minus indtjening fra aktiebeholdninger på 50 % eller derunder) -0,159 -0,129 --
Særlig effekt*(*betaling af forbrugsafgift, tidligere år) 0,104 -- --
Koncernomsætning 4,990 4,410 + 13,2 %

Da forsendelsesvolumen ikke længere stiger så meget som tidligere, kan Dachsers store investering i den fysiske logistikinfrastruktur i Europa blive lidt begrænset fremover. I 2013, blev der investeret 119 mio. euro i materielle anlægsaktiver, primært i nybygning og udvidelse af filialer, f.eks. i Langenau, Schönefeld, Northampton og Lyss i nærheden af Bern i Schweiz. Budgettet for 2014 er på 110 mio. euro. Simon udtaler: “I de næste fem år budgetterer vi med en justeret investering på ca. 1 mia. euro.”

Mange nye rekorder

Dachser satte mange nye rekorder i 2013. Antallet af medarbejdere nåede op på 24.900 i slutningen af året, hvoraf 48 % er ansat uden for Tyskland. Antallet af forsendelser steg helt op til 69,6 mio. (en stigning på 37,5 %) takket være Azkars stærke markedsposition inden for pakker til industrien. Koncernens tonnage, uden at medtage TEU (20 fods containere), steg til 32,9 mio. tons (en stigning på 9 %). Dachser har et netværk på 471 filialer og er nu repræsenteret med egne faciliteter i 42 lande rundt omkring i verden (5 mere end tidligere).

Gode fremtidsudsigter for 2014

Bernhard Simon er optimistisk omkring finansåret 2014. Godt hjulpet af den milde vinter er fremgangen fra 4. kvartal 2013 fortsat ind i det nye år. “Bæredygtig vækst baseret på ekspansion af den internationale trafik og værdifulde kontrakter på logistikservices også uden for Europa.” Det er fokus for 2014 ifølge Simon. “Sidste år lykkedes det virkelig Dachser at blive en global virksomhed. Vores opgave er nu at styrke lokal ledelse under den globale organisation, fordi vedvarende nærhed til vores kunder er afgørende for, at Dachser kan fortsætte sin vækst fremover.

Dachser, en familieejet virksomhed med hovedkvarter i Kempten i Tyskland, er blandt de førende logistikvirksomheder i Europa.

Dachser leverer omfattende transportlogistik, oplagring og kundespecifikke services inden for tre forretningsområder: Dachser European Logistics, Dachser Food Logistics, and Dachser Air & Sea Logistics. Omfattende og tværfaglige serviceydelser som f.eks. kontraktlogistik, konsulent- og rådgivningsydelser samt industrispecifikke løsninger er også indeholdt i virksomhedens produktportefølje. Et perfekt fungerende transportnetværk—både i Europa og oversøisk—og informationsteknologi, der er fuldt integreret i alle virksomhedens systemer er basis for levering af intelligente logistikløsninger i hele verden.

Med 25.000 medarbejdere på 471 faciliteter over hele verden opnåede DACHSER i 2013 en omsætning på næsten 5 mia. euro og håndterede ca. 70 mio. forsendelser.

For yderligere oplysninger om Dachser, se www.Dachser.com eller www.Dachser.dk