På den nye Silkevej

På den nye Silkevej

Der er næppe andre handelsruter i verden, som er lige så myteomspundne som Silkevejen. Den cirka 11.000 kilometer lange landrute mellem Kina og Europa oplever for øjeblikket en renæssance som alternativ til sø- og luftfragt. Dachser er en af de virksomheder, der sender varer med tog. Varerne indgår derefter i virksomhedens stykgodsnetværk, og det nyder virksomheder som Wilo SE i Dortmund godt af.

I november 2015 stod den globale producent af pumper og pumpesystemer over for en udfordring. På virksomhedens kinesiske produktionssted i Qinhuangdao blev pumpemotorer til hovedfabrikken i Dortmund produceret for sent til, at de kunne sendes med søfragt. Samtidig var behovet dog ikke tilstrækkeligt akut til, at det retfærdiggjorde udgiften til luftfragt. Efter et råd fra sin partner Dachser tog Wilo chancen med en ny tilgang. For første gang sendte virksomheden sine produkter med godstog ad den nye Silkevej. Det var dog en rutinesag for logistikudbyderen. Flere af Dachsers kunder bruger nemlig regelmæssigt virksomhedens LCL-containertjeneste mellem Kina og Europa.

Fra Østen til Vesten på 17 dage

Først arrangerede Dachser Air & Sea Logistics Shanghai afhentning af pumpemotorerne, hvorefter de blev sendt omkring 1.000 kilometer med lastvogn fra Wilos produktionssted til Zhengzhou. Der blev varerne læsset i en delt LCL-container. Togoperatøren modtog den fyldte container ved terminalen, og rejsen ad den nye Silkevej begyndte. Denne togrute krydser Kina og Kasakhstan og fortsætter gennem Rusland og Hviderusland, før den ender hos distributionscenteret i den polske by Malaszewicze. Et alternativ er den transsibiriske jernbane, som går via Manchuriet og krydser hele Sibirien. På grund af forskellige sporvidder på denne rute skulle containeren skifte tog to gange. På destinationstogstationen i Hamborg sørgede Dachser for fortoldning for Wilo og arrangerede den videre transport i deres eget stykgodsnetværk og levering til Wilo i Dortmund via nærtransport. Dachser kalder denne intermodale koordination mellem forretningsområder for "interlocking".

"Fra togets afgang fra Zhengzhou, og indtil varerne blev leveret til Wilo i Dortmund, tog LCL-forsendelsen kun 17 dage," siger Alexander Nowroth, Business Development Manager Industrial, som er ansvarlig for Wilo hos Dachser Air & Sea Logistics. Antonio Rodrigues, Group Inbound Logistics hos Wilo, planlægger allerede andre transporter med tog på grund af de fordele, dette giver, hvad angår bæredygtighed: "Forsendelse med luftfragt ville have udledt mindst 13 gange så meget CO2."

Gamle handelsruter med ny teknologi

Renæssancen for godstog til handel mellem Østen og Vesten er baseret på den gamle Silkevejsfilosofi og hjælper Kina med at udvikle ny international samhandel via de otte togstationer, der for øjeblikket er i brug på denne rute. Tingene har ændret sig siden den kolde krig, og i dag er transportruten pålidelig, sikker og transparent: "Togene kører generelt til tiden, og togoperatørerne leverer statusrapporter mindst en gang om dagen, så man kan spore varerne via GPS," siger Helmut Lustinetz, som er chef for Global Partner Management hos Dachser Air & Sea Logistics.

Hvad angår mængden, er jernbanefragt i sagens natur et nicheprodukt sammenlignet med søfragt. Men det er en god investering, især når transittiden er vigtig (14 til 16 dage sammenlignet med 38 til 45 dage for søfragt), men ikke tilstrækkeligt akut til at retfærdiggøre udgifterne til luftfragt, som kan klare opgaven på 3 til 6 dage. Eksperter antager derfor, at brugen af denne genopdagede rute vil øges betydeligt de næste par år. Det bliver et nyt og moderne kapitel i Silkevejens historie.

Om Wilo:

Med en årlig omsætning på EUR 1,2 milliarder er WILO SE en af verdens førende producenter af pumper og pumpesystemer til ejendomme, alle aspekter af vandforsyning og vandstyring samt industrien. Virksomheden har hovedsæde i Dortmund. Wilo er meget involveret i forskning og udvikling og er i stigende grad ved at udvikle sig fra at fungere som komponentleverandør til i stedet at fungere som systemudbyder. Virksomheden har over 7.500 medarbejdere fordelt på over 60 datterselskaber verden over.