Markslöjd er en af Nordeuropas største lampe- og belysningsproducenter.

Alt på én bil

Hos den store lampeproducent Markslöjd går sommer direkte over i jul. Selvom julen er en ganske kort periode, er det her, virksomheden har sin højsæson, og der er derfor travlt med salg og distribution. Men hvordan sikrer man sig, at produkterne kommer ud til kunderne i hele Europa i tide, før julesalget skydes i gang?

Vi begynder kun så småt at mærke efterår i luften, men allerede nu skal de ansatte i den svenske virksomhed Markslöjd have godt styr på julen. Markslöjd Lighting Group er en af Nordeuropas største lampe- og belysningsproducenter, og med sådan en titel følger et lysende julesortiment til det snart mørke Norden.

Transport med finesse

Med et logistikcenter i Polen og et i Skene uden for Göteborg, hvor virksomheden har sit hovedsæde, har Markslöjd mulighed for at opdele sin distribution til fordel for både virksomheden selv og kunderne. Al hjemmebelysning distribueres fra Skene i Sverige, hvor både hovedkontor og lager ligger. Transportopgaven byder nemlig på flere elementer, der kræver en vis finesse:

”Vores gods kan ikke stables, men skal håndteres forsigtigt, så Dachser kan noget helt særligt på dette område, som ikke alle logistikleverandører kan håndtere,” fortæller Roger Johansson, der er Logistics Manager hos Markslöjd. ”Det passer os godt, at netværket har en rigtig god dækning, så vi hurtigt kan levere til vores kunder og DIY-kæderne i Norden og Europa. Vi passer godt ind i Dachsers europæiske netværk, og logistikken bliver i høj grad effektiv for os.”

Hos Dachser oplever man også en fælles kærlighed til logistikken. Markslöjd er nemlig en virksomhed, der er temmelig proaktiv på dette område.

”Hos Markslöjd har logistik og supply chain management en stærk position, og man forstår at udvikle på området og tilbyde smarte logistikløsninger som konkurrenceparameter til kunderne,” fortæller Niels Stæhr, Manager Sales European Logistics hos Dachser Sweden. ”Især derfor er vi glade for at være partner og platform i Europa blandt andet på leveringer til DIY-segmentet, der generelt stiller høje krav. Det er kæder som Hornbach, XL BYG og Bauhaus, hvor kvaliteten skal være helt i top – og det kan vi levere.”

Miljøpåvirkning

For en skandinavisk produktionsvirksomhed som Markslöjd er det vigtigt at tage så godt vare på miljøet som muligt, da de nordiske forbrugere generelt er meget miljøbevidste. Virksomheden har sågar sin egen vindmølle og er dermed selvforsynende i grøn energi.

”Når vi kører med Dachser, betyder det, at vi har færre lastbiler på vejene end tidligere. Tidligere brugte vi en lastbil pr. land, men nu har vi kun én, der dækker alle lande, og det reducerer vores miljøpåvirkning betydeligt. Vi fylder ikke en hel lastbil med varer til den samme kunde – vi kan derimod have 30 modtagere med en halvpalle hver,” siger Roger Johansson, Logistics Manager hos Markslöjd. ”Men Dachser har styr på flowet og reagerer, hvis noget ikke fungerer, som det skal. Derudover kan vi hente gods med den samme lastbil i flere lande, hvilket giver plus på kontoen i forhold til tid.”

Om Markslöjd:

• Svensk belysningsgrossist