Optical character recognition - Fotoregistrering af containere i gaten betyder en mere effektiv havn

Fra april vil containere, der skal ind og ud af terminalen i København, blive registreret fotografisk og digitalt frem for manuelt. Det giver erfaringer til den kommende terminal i Ydre Nordhavn.

Fremover vil containere, der bliver kørt ind og ud af CMP’s terminal i København, blive registreret fotografisk ved hjælp af en OCR-portal, i stedet for manuelt af medarbejderne i gaten.

OCR står for Optical Character Recognition, som er et system, der tager billeder af containeren fra forskellige vinkler, og på den måde aflæser bl.a. hvilken container der håndteres, hvor den skal hen og hvilken stand den er i.

Formålet med at implementere OCR-systemet på containerterminalen i København er at skabe en endnu mere effektiv havn med bedre dokumentation. Samtidig giver det mulighed for at frigøre tid til andre vigtige arbejdsopgaver på havnen, da en del af det arbejde, der udføres ved ind- og udcheckning, nu bliver digitaliseret.

– Vi bliver mere effektive overfor kunder og chauffører, især på gate in/gate out-flowet, og ved at implementere OCR-systemet tager vi endnu et skridt i retningen af digitalisering, siger Anja Fie Pedersen, projektleder for implementeringen af OCR hos CMP.

– Vi digitaliserer vores data, og kan på den måde tilbyde lastbilchaufførerne en hurtigere ekspedition. Desuden vil vi kunne tilbyde vores kunder billeddokumentation af containeren, som blandt andet kan anvendes ved claims. Samtidig skal vi udnytte de erfaringer, vi gør os nu, både hvad angår processer og metoder, som er vigtige for etableringen af den fremtidige containerterminal i Ydre Nordhavn, fortsætter hun.

– Der er ingen grund til at vente på at den nye terminal står klar. Vi tester hele flowet igennem allerede nu, så vi er opmærksomme på fx chaufførernes behov. Vi får mulighed for at se løsningen fungere internt i CMP og sammen med leverandørerne. Om det er optimalt, eller om vi kan gøre det endnu bedre? siger Anja Fie Pedersen.

OCR-portalen leveres af CamCo, og systemet forventes at blive sat i drift i april i år. Det nye system vil også medføre en ny kørevej for de lastbiler, der skal ind på containerterminalen.

– Når det nye system er oppe at køre vil det også give mere tid til forretningsudvikling. Vi skal tænke innovativt for yderligere at digitalisere og automatisere forretningsgangen i havnen, siger Anja Fie Pedersen.