Møde med svenske Infrastrukturministeren

Møde med svenske Infrastrukturministeren

For første gang nogensinde samledes repræsentanter fra alle havne i Sverige hos det svenske økonomi- og erhvervsministerium i Stockholm den forgangne uge. Anledningen var, at infrastrukturminister Tomas Eneroth havde indbudt til møde og dialog omkring havnenes rolle i det fremtidige transportsystem. På mødet drøftede deltagerne, hvordan mere gods kan flyttes over til skibstransport, og hvilke konkrete tiltag der er brug for. Ministeren var selv meget klar i mælet med behovet for skibsfart.

- Skibsfarten er vigtig for Sverige, ikke mindst hvis vi skal nå vores klimamål. Regeringen ønsker, at alle former for trafik anvendes mere effektivt i kombination med hinanden, og her kan vi konstatere, at skibsfarten kan udnyttes bedre. Havnene rundt omkring i landet spiller en vigtig rolle i vores arbejde med at nå dette mål. Jeg håber, at mødet her kan bidrage til mere samarbejde for øget skibsfart, både mellem den offentlige sektor, erhvervslivet, højere læreanstalter og havnene, men også havnene imellem, siger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Op til mødet blev havnene opfordret til at sammenstille tre vigtige punkter, der kan bidrage til en øget udnyttelse af skibsfart i fremtiden.

CMP har samlet tre områder, vi anser som afgørende for en øget udnyttelse af skibsfart: 1) Det er vigtigt at se infrastrukturen som international, hvor havnene fungerer som centrale samlingssteder i det europæiske transportsystem. Derfor er dialog på tværs af grænserne samt internationalt samarbejde også meget vigtigt. 2) CMP mener, at betingelserne på transportmarkedet, såvel administrative som økonomiske, bør være ens for samtlige aktører for på den måde at styrke konkurrencen. 3) Farvandene skal gøres dybere for at kunne håndtere de i stigende grad større skibe, der sejler i Øresund.

Fra CMP deltog deputy CEO Jonas Arkestad og kommunikationschef Ulrika Prytz Rugfelt.