CMP knudepunkt for tung håndtering

CMP knudepunkt for tung håndtering

CMP er omdrejningspunkt for håndteringen af betonelementer, som nu kører i højeste gear. Frem til midten af januar skal 8 000 ton losses i Malmø. Grunden til, at CMP er blevet knudepunktet, er havnens strategiske placering i en ekspansiv region – men det skyldes også en service i topklasse med minimale skader på godset.

Leverancerne af de betonelementer, som CMP nu håndterer i Malmø, gik i gang i september. Der er tale om tag- og gulvelementer til to parkeringshuse, som er under opførelse i Malmø og Lund.

– Frem til midten af januar skal CMP håndtere i alt 8 000 ton. Vi har samarbejdet med kunden UPB i nogle år nu og gennemført flere projekter sammen, fortæller Björn Sandgren, terminal manager hos CMP.

UPB er både bygmester og leverandør. Deres betonelementer kommer til CMP med skib fra Baltikum, hvor de også fremstilles. Grunden til, at UPB er blevet en tilbagevendende kunde, er blandt andet den service, virksomheden får.

– Nogle af betonelementerne er 12 meter lange, og eftersom de er skøre, skal håndteringen foregå med stor omhu. Vi har teknikken og erfaringen, og det ved kunden, eftersom vi ikke har nogen skader på godset, forklarer Björn. Og det er vigtigt, da skader på betonelementerne ellers kan medføre, at byggeprojektet bliver forsinket.

UPB losser nye betonelementer hos CMP omtrent en gang om måneden. Elementerne opbevares på havnen og leveres løbende videre til byggepladserne i Malmø og Lund med lastbil. Ud over UPB samarbejder CMP også med andre virksomheder, der leverer betonelementer via Malmø.

– I de senere år har det drejet sig om 8-10 projekter. Det er havnens placering i en ekspansiv region, som bidrager til, at vi tiltrækker denne type af kunder, konstaterer Björn Sandgren.