Søg Naboskabsprogrammets Ungepulje senest 21. april

Søg Naboskabsprogrammets Ungepulje senest 21. april

DANEP (Naboskabsprogrammet) har lanceret en Ungepulje under Naboskabsprogrammet med ansøgningsfrist den 21. april. Formålet er at fremme kapacitetsopbygning af demokratiske ungdomsorganisationer og unges deltagelse i samfundslivet i Ukraine.

Puljen på i alt 24 millioner kroner skal støtte initiativer inden for fremme af demokratisk ungdomsorganisering og unges deltagelse i samfundslivet i Ukraine og etablering af et ukrainsk-dansk ungdomskulturhus/-sted i Kyiv, der kan danne rammen om unges deltagelse og organisering.

Ungepuljen er målrettet danske organisationer, som allerede har ukrainske partnere og erfaring med aktiviteter i Ukraine. Puljen kunne derfor blandt andet være relevant for de af CISUs medlemsorganisationer, der allerede arbejder i Ukraine, men som ønsker at opskalere deres aktiviteter.

Aktiviteterne skal som udgangspunkt gennemføres inden for en periode af 24 måneder. Under forudsætning af de godkendende myndigheders godkendelse forventer Udenrigsministeriet at fortsætte støtten af ungeprojekter i perioden 2022-2026.

Konsekvenser af corona
På et informationsmøde orienterede DANEP om, at Udenrigsministeriet er klar over, at corona-situationen vil give udfordringer for partnere i både Ukraine og Danmark. Udenrigsministeriet oplyser derfor, at de i bedømmelsen af projekterne vil tage hensyn til, at der ikke på nuværende tidspunkt er mulighed for at rejse på tværs af landene.

Samtidig er det Udenrigsministeriets vurdering, at corona-situationen ikke bare vil give sundhedsmæssige udfordringer, men også økonomiske, sociale og politiske udfordringer. I den sådan situation vil et aktivt og styrket civilsamfund – herunder mobilisering og organisering af unge til at tage aktivt del i samfundslivet – være ekstra vigtig.

Udenrigsministeriet har derfor besluttet at fastholde den oprindelige ansøgningsfrist og en målsætning om at kunne iværksætte aktiviteterne fra 2. halvår af 2020.

Læs mere om Ungepuljen og hent retningslinjerne her på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Pressekontakt Kommunikationskonsulent/Pressekontakt Ekstern kommunikation 30224511