Foto: Hung Tien Vu

Udtalelse fra CISUs bestyrelse efter generalforsamling 2022: Vi er for internationalt samarbejde og imod udhuling af udviklingsbistanden

I forbindelse med CISUs generalforsamling den 30. april 2022 var der et stærkt ønske om at kommentere på udhulingen af dansk udviklingsbistand. På den baggrund har CISUs bestyrelse lavet denne udtalelse:

Danmark er et rigt land med en stolt historie for internationalt samarbejde og solidaritet med folk, der lever i fattigdom. Det skal vi forsætte med. Og det kræver, at Danmark omgående stopper den fortsatte udhuling af udviklingsbistanden.

I CISU er mere end 270 folkelige, danske organisationer sammen om en fælles vision om at sikre menneskers rettigheder, fremme global retfærdighed og bæredygtighed og modvirke årsagerne til fattigdom. Den vision udlever vi hver dag ved at kæmpe solidarisk side om side med vores ligesindede partnerorganisationer, venner og kollegaer i Afrika, Asien, Latinamerika og Østeuropa.

Her samarbejder vi med folk, som ofte oplever ekstraordinære udfordringer som klimaforandringer, humanitære kriser, og diktatoriske regimers overgreb på civilbefolkninger. Folk, der kæmper for egne og andre menneskers rettigheder. Og folk, som forsvarer deres livsgrundlag, deres demokrati og civilsamfundets råderum, eller som kæmper for, at deres børn kan få en uddannelse og adgang til sundhedsydelser.

Igennem vores partnerskaber ser vi med vores egne øjne, hvor stor en forskel udviklingsbistanden gør ude i verden, og hvordan rigtig mange danskere engagerer sig i at være med til globalt at gøre en forskel.

Gennem udviklingsbistanden styrkes det engagement og bistandens værdi vokser – at skære to milliarder i bistanden, som det skete i foråret 2022, rammer derfor både relationerne til vores partnere og den forskel Danmark og danske ildsjæle gør i verden. Samtidig nedbryder det tillid oparbejdet over mange år og som tager lang tid at genopbygge.

Det er disse alvorlige konsekvenser, der gør, at vi på baggrund af diskussioner på CISUs generalforsamling 30.4.2022 protesterer imod, at udviklingsbistanden bliver udhulet ved i stigende grad ikke at blive brugt til at hjælpe de mennesker, der er hårdest ramt af fattigdom, ulighed og undertrykkelse i vores verden.