Støtten til råderum genåbner

CISU har netop genåbnet for ansøgninger til støtteformen Styrkelse af civilsamfundets råderum (Rebuilding Civic Space). Det sker, fordi en covid-hjælpepakke har tilført yderligere 15 millioner kroner til støtteformen, der inkluderer både midler til uddeling samt kapacitetsopbygning på tværs af bevillingshavere og civilsamfundet bredt, samt CISUs administration.

Pengene falder på et tørt sted, fortæller rådgiver Anders Reimers Larsen, der har fået adskillige henvendelser fra organisationer, siden støtteformen lukkede.

- Behovet har været stort og noget større end de 40 millioner kroner, vi i de to tidligere runder har bevilget, fortæller han.

- Vi måtte afvise støtteværdige ansøgninger for tæt på otte millioner kroner, og siden har flere henvendt sig, siger han.

Midlerne skal støtte steder, hvor coronakrisen har gjort det endnu sværere at kæmpe for menneskers rettigheder.

- Det er i mange tilfælde steder, hvor der i forvejen er en hård kamp for rettigheder, men hvor coronakrisen har presset dem endnu mere, fordi magthaverne har fået et næsten lovløst rum til undertrykkelse, fortæller han.

Om støtteformen til råderum:

Støtteformen fokuserer forsat på kapacitetsudvikling og fortalervirksomhed. Formålet er at styrke modstandsdygtige og uafhængige civilsamfund i det globale syd, hvor COVID-19-pandemien har medført indskrænket råderum for civilsamfundsarbejde, øget pres på menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder samt uproportionelle restriktioner. Og indsatser skal adressere situationer, der er forværret som konsekvens af covid-pandemien.

De opdaterede retningslinjer er allerede at finde på cisu.dk. Der er dog ikke væsentlige ændringer i forhold til tidligere.

Der nulstilles i forhold til organisatorisk loft. Det vil sige, at alle nu kan søge op til 3 millioner kroner igen.