Søg støtte til indsatser i det østlige Afrika

Udenrigsministeriet har lanceret en pulje på 100 millioner kroner, som skal styrke indsatser for sårbare grupper blandt flygtninge, internt fordrevne og berørte lokale samfund i lande i det østlige Afrika og på Afrikas Horn.

Puljen er en del af den danske COVID-19 hjælpepakke 4 og kan søges af civilsamfundsorganisationer.

Ved læsning af retningslinjerne er det vigtigt, at organisationer forholder sig til alle oplysninger, før de tager stilling til, om de vil søge.

Medlemsorganisationer i CISU skal være særligt opmærksomme på følgende:

1) Krav til ansøger

Ansøger skal på ansøgningstidspunktet være modtager af midler fra Udenrigsministeriet, herunder gennem den samle danske udviklingsbistand. Det kan f.eks. være midler fra CISUs puljer. Ansøgeren skal også have gennemgået en vellykket kapacitetsvurdering (vurdering, gennemgang eller lignende) inden for de sidste fem år for at demonstrere sin kapacitet til at styre tilsvarende bevillinger.

2) Evalueringskriteriet om ansøger og partner
Har ansøger og partnere tilstrækkelig og dokumenteret erfaring og kapacitet til at udføre indsatsen? Hvis der forventes aktiviteter i situationer, hvor beskyttelsen, trivslen og værdigheden for sårbare og marginaliserede grupper ikke sikres af duty bearers, skal ansøgeren dokumentere en evne til at leve op til etablerede internationale standarder for den type indsatser. Det foretrækkes, at det omfatter en uafhængig verifikation eller certificering mod Core Humanitarian Standard (CHS).

3) Ansøgningens størrelse og antal
Med forbehold for parlamentarisk godkendelse er det samlede beløb i puljen 100 millioner kroner. Indsatserne må ikke vare mindre end 24 måneder eller overstige 48 måneder. Man kan søge til indsatser på mellem 15 og 25 millioner kroner. Der vil maksimalt blive givet bevillinger til seks indsatser.

4) Ansøgningsprocessen
Ansøgere og partnere, hvad enten de er lokale eller internationale, kan kun være involveret i en ansøgning. Fristen for indsendelse af ansøgninger til indsatser er den 10. august 2021 kl. 10.00.

Ansøgningen skal rettes til sekretariatet for puljen på hcestud@um.dk. Spørgsmål om puljen fra potentielle ansøgere kan kun sendes skriftlig til samme mail senest den 2. august kl. 16.00.

Af hensyn til gennemsigtighed vil alle svar på spørgsmål, der er modtaget skriftligt fra potentielle ansøgere, blive offentliggjort på Udenrigsministeriets hjemmeside senest den 6. august 2021.

Relevant information om puljen kan findes her.