Partier giver 15 millioner mere til at styrke civilsamfundet under coronapandemien

Da coronakrisen ramte det meste af verden i foråret 2020 satte regeringen en milliard kroner af til at afbøde konsekvenserne af COVID19 i udviklingslande.

Midlerne er løbende blevet fordelt til forskellige aktører og formål af regeringen sammen med Venstre, SF, Enhedslisten, Det Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Alternativet. Et af dem er en råderums-støtteform, som blev oprettet under CISUs Civilsamfundspulje efter coronahjælpepakke II i maj 2020.

Støtteformen har til formål at styrke modstandsdygtige og uafhængige civilsamfund i det globale syd, hvor COVID-19-krisen har medført indskrænket råderum for civilsamfundsarbejde.

Partierne i forliget tilførte med coronahjælpepakke II 15 millioner til råderumsindsatserne, som de øgede med yderligere 25 millioner i hjælpepakke III i oktober 2021. Nu har partierne forhandlet den fjerde og hjælpepakke, hvor der igen er afsat 15 millioner til ’Indsatser til styrkelse af civilsamfundets råderum.’

Det glæder Anders Reimers Larsen, rådgiver i CISU, som mener, det fortsat er et vigtigt fokus.

- I en sundhedskrise som en pandemi er det vigtigt ikke at glemme rettigheder og civilsamfundets råderum. Gør vi det, risikerer vi, at marginaliserede og udsatte grupper undertrykkes, siger han og fortsætter:

- Med de ekstra midler kan flere civilsamfundsorganisationer være med til at opbygge modstandskraft i civilsamfundet både nu og her og til håndtering af fremtidige kriser.

Her kan man læse mere og blive inspireret af de indsatser, der er blevet støttet af støtteformen Indsatser for Civilsamfundets Råderum.

Der er stor interesse fra danske organisationer og deres partnere for at arbejde med at sikre civilsamfundets råderum, fortæller sekretariatsleder i CISU, Jeef Bech.

- Vi er i dialog med Udenrigsministeriet om udmøntningen af midlerne. Vi melder det ud, så snart vi ved mere om, hvem der kan søge og hvornår, så pengene kan komme ud i verden og gøre en forskel, siger Jeef han.

Læs hele forligsteksten her på um.dk.