Minister i positiv dialog

Mandag 8. maj var minister for udviklingssamarbejde Ulla Tørnæs på besøg på CISUs sekretariat i Aarhus. Her mødte hun både ansatte, bestyrelsesmedlemmer og repræsentanter for CISUs medlemsorganisationer. De gav eksempler på deres forskelligartede arbejde for en mere retfærdig verden, og de mødte en lydhør minister, fortæller Runa Bruun, der sidder i CISUs bestyrelse og fortalte om RAW – Right For All Womens arbejde.

- Det var godt med et personligt møde, fordi man her for lov at gå i dialog, og jeg er glad for at ministeren tog sig tid i dag, siger Runa Bruun.

Mødet foregik i en god stemning med plads til debat, selvom også var svære emner som for eksempel fremtidig finansiering og humanitære kriser rundt om i verden.

- Ministeren mødte os med positiv og en konstruktiv tilgang til både udviklingsarbejde og det humanitære arbejde, der foregår igennem CISU medlemsorganisationer. Så jeg er optimistisk i forhold til det kommende samarbejde, siger bestyrelsesmedlem Runa Bruun.

Ministerens besøg for tredje gang
Ulla Tørnæs besøgte også CISUs kontor i Aarhus i 2005 og CISU var forbi hendes kontor i 2008, sidst hun var udviklingsminister. Siden da er der sket meget på området, og anledningen til besøget her var blandt andet den helt nye, humanitære pulje, DERF. Den giver mulighed for, at også organisationer og lokale partnere uden en stor humanitær aftale kan løfte opgaver i humanitære kriser. Der kan de spiller en særlig rolle, mener Ulla Tørnæs.

- De har ofte afgørende lokalt kendskab og netværk, kan operere hurtigt og kan være med til at redde liv, fortæller hun.

Lige nu er der støtteværdige kriser i Syriens nabolande og i både Øst- og Vestafrika. Ulla Tørnæs ser frem til at organisationer som CISUs medlemsorganisationer får mulighed for at afhjælpe konsekvenserne af kriserne.

- Jeg er overbevist om, at også de mindre NGO’ers indsats i nærområderne kan gøre en positiv forskel for de berørte familiers liv, og bidrage til, at de kan få et ordentligt liv dér, hvor de er, siger Ulla Tørnæs.

Læs mere om DERF på cisu.dk/derf

Læs Udenrigsministeriets pressemeddelelse her.

Pressekontakt Kommunikationskonsulent/Pressekontakt Ekstern kommunikation 30224511