CISUs medlemsorganisationer skal samarbejde med deres internationale partnere om at opnå et engagement i civile frihedsrettigheder og menneskerettigheder, som ligner det danske, lyder det fra Lysa John. (Foto: Stine Tidsvilde)

Lysa John, CIVICUS: Civilsamfundet i norden har et særligt ansvar for at skabe et stærkt civilsamfund globalt

INTERVIEW: I en tid med et alarmerende fald i antallet af lande, der fremmer retten til at udøve de civile frihedsrettigheder, har civilsamfundet i nord et særligt ansvar for at stå op for og støtte kollegaer i lande, hvor civilsamfundet systematisk undertrykkes eller udelukkes. Det mener Lysa John, generalsekretær i CIVICUS – World Alliance for Citizen Participation.

Redigeret af Camilla Bøgelund

Den 20. januar havde CISU og Globalt Fokus inviteret Lysa John, generalsekretær i CIVICUS – World Alliance for Citizen Participation, til en vigtig samtale med det danske civilsamfund om de tre grundlæggende frihedsrettigheder: forenings, forsamlings- og ytringsfrihed. Rettigheder, der er grundstenen til forståelsen af det demokratiske samfund, mange af CISUs medlemsorganisationer kæmper for.

Modstandsdygtige civilsamfund
I alt 50 repræsentanter fra det danske civilsamfund – herunder fagligt professionelle, aktivister og minoritetsgrupper – tog del i dialogen. Efter eventet havde CISUs udsendte mulighed for at fortsætte samtalen med Lysa John.

Hvordan var det at møde CISUs medlemsorganisationer?

”Det var utroligt inspirerende at være en del af den spændende samtale. Vores evne til at prioritere at udveksle indsigt, uddybe fælles værdier og opbygge fælles strategier er fortsat en af de mest effektive måder at sikre, at vi forbliver relevante og modstandsdygtige som civilsamfund,” siger Lysa John, generalsekretær i CIVICUS og fortsætter:

”I mange sammenhænge forhindrer vores fokus på kortsigtede målsætninger os i at give tid til bredere samtaler som den, vi har haft i dag. Mødet i København var en vigtig påmindelse om, at rum til dialog om de civile frihedsrettigheder skal plejes og udvides – ikke kun i Danmark men også i andre dele af verden!”

Alarmerende tendens
Kun 3% af verdens befolkning lever i lande, hvor deres fundamentale frihedsrettigheder bliver respekteret fuldt ud, og et stort flertal af de 43 lande, der forbliver i kategorien ”Åbent civilsamfund”, ligger i det globale nord. Det fremgår af CIVICUS Monitor, et monitoreringsværktøj med data om civilsamfundets tilstand i 196 lande.

”Vi har set et alarmerende fald i antallet af lande, der fortsat støtter civilsamfundet og fremmer retten til at udøve borgerlige frihedsrettigheder. Det indebærer, at civilsamfundet i nord har et særligt ansvar for at tale for og støtte kollegaer i lande, hvor civilsamfundet systematisk undertrykkes eller lukkes”, siger Lysa John.

Hvordan kan vi som civilsamfund forholde os til det?

”Vi skal fokusere på at skabe gode og solide rammer, hvor civilsamfundet skal være integreret i alle aspekter af vores arbejde. Vi har ikke længere råd til kortsigtede eller aktivitetsspecifikke indsatser, der ikke samtidig investerer i at beskytte og styrke organisationer og borgeres rettigheder.”

En del af løsningen
Lysa John roser, at Danmark som et af få lande i verden har menneskerettigheder som en aktiv og integreret del af den bredere udviklingsdiskurs.

”Det eksplicitte fokus på rettigheder i den danske regerings internationale udviklingsstrategi for 2030 - og strategiens forpligtelse til at investere i civile frihedsrettigheder som en del af budgettet - er magtfulde eksempler på, hvad andre har brug for i deres tilgang til civilsamfundet,” siger hun.

Baseret på det store fremmøde i dag er mange af CISUs medlemsorganisationer meget interesserede i civilsamfundets råderum. Hvad kan de gøre for at forsvare det?

”CISUs medlemsorganisationer har evnen og muligheden for aktivt at dele de nævnte initiativer med deres internationale partnere og samarbejde med dem om kontekstspecifikke strategier for at opnå lignende engagement i civile frihedsrettigheder og menneskerettigheder,” siger Lysa John.

Hun fortsætter:

”En verden, hvor flere regeringer tager føringen med at aktivere – ikke modsætte sig – civilsamfund og sociale bevægelser vil helt sikkert give stærkere løsninger på tværs af generationer til de udfordringer, vi er nødt til at tackle til gavn for mennesker og planeten.”