Lokalledet klimatilpasning – behov for større fleksibilitet og anerkendelse af lokale prioriteter

I maj var CISU repræsenteret ved den 18. konference om community based adaptation (CBA18) i Arusha, Tanzania.

Konferencen, som trak deltagere fra mere end 40 lande, blev et samlingspunkt for en mangfoldig gruppe af aktører, herunder lokale og internationale NGO'er, oprindelige folk, store donorer, FN-institutioner, lokale myndigheder og nationale regeringer.

Konferencens fokus var særligt på de udfordringer, som lokalsamfund står over for i forsøget på at få adgang til midler til klimatilpasning. Den nuværende proces, som blev beskrevet som lang, tung og fyldt med bureaukrati, sætter urealistiske krav til mindre organisationer og deres kapacitet. Der blev på konferencen appelleret til behovet for at lokalsamfund skal være centrale i planlægningen og implementeringen af klimatilpasning. Der er et stort behov for mere fleksibel finansiering, som i højere grad prioriterer lokalsamfundenes egne beslutninger omkring aktiviteter og investeringer.

- CBA18 var en vigtig platform for at diskutere og anerkende, at lokalsamfund bør være i førersædet, når det kommer til klimatilpasning, fortæller Maria Graversen, en af CISUs rådgivere.

- Det er på tide, at donorerne lærer at forstå lokalsamfundenes sprog, snarere end at lokalsamfundene skal tilpasse sig donorernes terminologi. Og det er afgørende, at vi skifter perspektiv og forstår, at klimafinansiering ikke blot er en form for udviklingsbistand.

- Det drejer sig om klimaretfærdighed, og klimafinansieringen skal være i tråd med prioriteter og behov hos de samfund, der er påvirket af klimaændringerne, siger hun.

Under konferencen var CISU medvært på en event sammen med fire civilsamfundsorganisationer fra Danmark, Uganda, Tanzania og Kenya, hvor de gennemgik hvordan tre lokale klimatilpasningsprojekter håndterer de otte principper for lokalledet klimatilpasning (LLA). Fokus var især på, at beslutninger skal tages så lokalt som muligt for at sikre effektiv og meningsfuld indflydelse.