CISU vil hæve barren for oplysningsarbejde med international framingekspert

Framingeksperten Martik Kirk har sagt ja til at give et foredrag via skype til lanceringsseminaret af anden og sidste runde af Frame, Voice, Report!-oplysningsprojektet. Og netop framing er relevant at kunne håndtere, når man skal lave oplysningsaktiviteter om udviklingsarbejde.

Hvem har ikke set den slags video, der viser et underernæret barn med udspilet mave og næsten tomme øjne? En trist melodi spiller i baggrunden. Og for at understrege, hvor forfærdeligt det hele er, begynder en stemme at fortælle det, vi allerede godt selv kan se. Det hele bliver efterfulgt af flere klip, der viser flere underernærede børn i samme situation.

Pludselig dukker der en kendt op. Det kunne være skuespilleren Tom Hardy. Han fortæller, hvordan man kan redde de her børns liv. Og at de faktisk kun kan overleve med din hjælp.

Ovenstående beskrivelse er faktisk Disasters Emergency Commitees fundraising-video til nødhjælp til Yemen. Og den er langt fra den eneste. Der er rigtig mange organisationer, der bruger den slags ’frame’ hvor man viser lidende børn i sit kampagne-arbejde.

Hvad betyder ’framing’?Framing er et kommunikationsteoretisk begreb, og betyder direkte oversat at indramme. En klassisk definition af begrebet lyder: "at frame er at vælge nogle aspekter af en opfattet virkelighed og gøre dem mere synlige i en kommunikerende tekst for at promovere en bestemt definition af et problem, årsagerne til problemet, de moralske evalueringer og/eller løsningsforslag til det beskrevne fænomen."Med andre ord handler framing om hvilke associationer, der er knyttet til et bestemt fænomen. Det kunne for eksempel være hungersnød som fænomen.Kilde: Wikipedia

Framing er et nøgleord i udviklingskommunikation

Alle fundraising-videoer har en ’frame’. Framen kan aktivere forskellige værdier hos modtageren. Film, hvor ét af hovedbudskaberne er, at det er os i vesten, der kan redde de andre sydpå, taler ind i det nogle kalder for en 'bamhjertigheds-frame’ eller en 'offer-frame’.
Ifølge Maria Molde, der til dagligt arbejder som international koordinator på Frame, Voice, Report!-puljen for CISU, skaber det en lang række problemer.

- Selvom sådan en frame kan være effektiv til, på kort sigt at få folk til at donere penge, har den også mange bagsider. Den reducerer folks engagement i global fattigdom og uretfærdighed til fordel for en følelse af medlidenhed og barmhjertighed. Den fremstiller fattige mennesker som passive, hjælpeløse ofre og signalerer, at verdens problemer er så håbløse, at det bedste, vi kan gøre, er at sætte et plaster på såret, forklarer hun.

Derfor er frames vigtige at være bevidste om, når man laver kommunikations- og oplysningsarbejde. Det er af samme, årsag at Maria Molde har inviteret framingekspert Martin Kirk, til at holde et oplæg på lanceringsseminaret til anden runde af den EU finansierede oplysningspulje, Frame, Voice, Report!

- Det er vigtigt at tænke over, hvordan vi kommunikerer om fattige lande, da kommunikationen er med til at påvirke vores forståelse af, hvordan verden hænger sammen, og hvordan vi kan være med til at løse verdens problemer. Og de måder vi kommunikerer på, stemmer ofte ikke overens med de måder, vi laver udviklingsarbejde på, siger Maria Molde, om sin beslutning om at invitere Martin Kirk.

Konstruktiv kommunikation er vejen frem

Martin Kirk er en af hovedforfatterne bag rapporten Finding Frames. Rapporten beskriver blandt andet, hvordan man ofte bliver ved med at kommunikere om pengemangel til at bekæmpe global fattigdom, mens man glemmer at oplyse om, hvordan man har forbedret situationen, med de penge man har fået i tidligere indsamlinger.

Det betyder, at man ikke kan se, at verden har udviklet sig, hvis man kun ser på fundraising-kampagner med bestemte frames. Og at man dermed ikke kan se, at udviklingsarbejde nytter. Dette giver hverken lyst til at donere flere penge eller lyst til selv at engagere sig. Verdensmålene handler om, at alle mennesker på hele kloden sammen skal arbejde for at nå dem, og der har vi brug for andre og mere konstruktive frames.

Hvad er Frame, Voice, Report! ? Projektet er bevilliget af EU
Formålet er at skabe opmærksomhed omkring FNs 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.

CISU har i alt 5,5 millioner kroner til uddeling over to ansøgningsrunder.

Man kan ansøge om projekter mellem 40.000 kr. og 220.000 kr. To organisationer kan sammen søge op til 440.000 kr.

De danske bevillingshavere er: Afrika Kontakt, Crossing Borders, FIC, IDAs Bæredygtighedskaravane, Operation Dagsværk, Skoleliv i Nepal, Ulandssekretariatet, Ungdommens Røde Kors og VedvareneEnergi.Næste og sidste ansøgningsfrist er 31. januar 2019.

Skypeforedrag skal også puste liv i verdensmålsdebatten

Frame, Voice, Report!-puljen er til oplysning af EU-borgere om verdensmålene. Derfor vil Martin Kirk til lanceringsseminaret også bruge verdensmålene som case på framing.

Martin Kirk er kendt for at være kritiker af verdensmålene. Og det er helt bevidst, at Maria Molde har inviteret en kritisk stemme til at skyde anden runde af ’Frame, Voice, Report!’ i gang.

- Verdensmålene er samlet set en helt fantastisk fælles global plan, som allerede nu har formået at engagere et hidtil uset antal mennesker, institutioner og virksomheder. Men det er også en stor, kompleks og forhandlet dagsorden, og når man dykker ned i de enkelte mål og delmål, er det ikke det hele, der er lige konstruktivt, forklarer hun og fortsætter.

- Kan vi for eksempel øge fødevareproduktionen og samtidig passe på klimaet? Kan vi have fortsat konstant vækst i alle verdens lande uden at overforbruge af planetens ressourcer? Begge dele er indeholdt i målene. Og vi skal blive klogere på, hvordan de her ting spiller sammen, og hvordan vi undgår, at forskellige mål ender med at modarbejde hinanden uddyber hun og afslutter,

- Vi er nået dertil, hvor vi skal grave et spadestik dybere i vores forståelse af målene og deres potentiale for at kunne lave meningsfuldt og engagerende oplysningsarbejde om dem

Deltagerne på Frame, Voice, Report!-seminaret kommer til at gå i dybden med området, når de hører foredraget fra Martin Kirk, der via en skype-forbindelse kommer til at lave en kritisk analyse af, hvilke frames der ligger i verdensmålene, og hvordan man kan arbejde med dem i sit oplysningsarbejde.

Lanceringsseminaret finder sted i København d. 15. november og i Århus d. 19. november.

Tilmelding efter først til mølle princippet her.

Pressekontakt Kommunikationskonsulent/Pressekontakt Ekstern kommunikation 30224511