GTWC Asia: Bastian Buus løste Japan-opgave med succes

GTWC Asia: Bastian Buus løste Japan-opgave med succes

Den danske Porsche-kører lykkedes med at styrke Origine Motorsports mesterskabschancer i femte afdeling af GT World Challenge Asia, som fandt sted på Okayama International Circuit.

Opgaven var enkel, men udfordringen stor. Bastian Buus kom alligevel hjem fra Japan med topkarakterer efter at have hjulpet Origine Motorsport med at få et endnu større forspring i 2024-udgaven af GT World Challenge Asia. Den danske Porsche-kører tog samtidig sin første pole position i et GT3-mesterskab og havde generelt en succesfuld weekend på Okayama International Circuit.

Det var endda med ultrakort varsel, at Bastian Buus blev kaldt til Østen for at erstatte sin Porsche-kollega Laurin Heinrich som den ene af to kørere i Origine-teamets Porsche 911 GT3 R. Opgaven var at bevare og helst styrke holdets mesterskabsføring, og selvom det blot blev til en fjerde- og en femteplads i weekendens to løb, var det alligevel bedre end de tætteste konkurrenter.

– Det har virkelig været en fed weekend. Jeg fik opkaldet (fra Porsche Motorsport, red.) et par dage før, jeg skulle afsted, og at blive kaldt ind så sent for at hjælpe det mesterskabsførende team, som man ovenikøbet slet ikke kender, på en bane, man aldrig har kørt på, lægger naturligvis et vist pres, lyder det fra Bastian Buus.

Trods lørdagens successtraf – fem sekunders ekstra tid i pitlane grundet holdets seneste sejr – og et søndags-setup, som ikke passede perfekt til det regnfulde løb, lykkedes det for danskeren og hans kinesiske teamkammerat, Lu Wei, at udkonkurrere mesterskabsrivalerne.

– Det føles naturligvis godt at have hjulpet holdet, så de kan stille op til finalen endnu stærkere. Alt i alt en succesfuld weekend, hvor jeg har mødt nogle nye, dygtige mennesker og prøvet en ny bane. Teamet og min teamkammerat var enormt glade, og personligt er jeg godt tilfreds med min første GT3-pole.

Næste opgave for Bastian Buus er fjerde afdeling af GT World Challenge Europe Endurance Cup, som finder sted på italienske Monza den 20.-22. september.

Nikolaj Karlshøj

Press contact Creative Director