CarbonCuts forventer at projekt Ruby vil tage imod og lagre CO₂ fra Østersølandene  samt Danmark. Forventningen er at størstedelen af CO₂ en kommer til Rødby med skib.
CarbonCuts forventer at projekt Ruby vil tage imod og lagre CO₂ fra Østersølandene samt Danmark. Forventningen er at størstedelen af CO₂ en kommer til Rødby med skib.

News -

Den Danske Maritime Fond støtter undersøgelse af etablering af et mobilt- og flydende CO2 mellemlager i Rødby

11. oktober, 2023. I fremtiden kan omkring en million tons CO₂ forventeligt årligt blive pumpet ned i Lollands undergrund. Og det skal helst ske på en måde, der sikrer mest muligt CO₂-reduktion for færrest ressourcer. Derfor er CarbonCuts ved at undersøge, hvordan CO₂ kan importeres og lagres mest hensigtsmæssigt.

CarbonCuts får nu fondsmidler og støtte fra Den Danske Maritime Fond til konkret at undersøge muligheden for at anvende et mobilt og flydende mellemlager til opbevaring af CO₂. Der er tale om en såkaldt lægterløsning; et midlertidigt CO₂ lager på en flydende barge - også kendt som en pram. En løsning der kan gøre den midlertidige lagringsproces mere omkostningseffektiv og fleksibel. Løsningen indgår som en del af de indledende infrastukturundersøgelser, som CarbonCuts laver for at kunne realisere sine konkrete planer om at udvikle Projekt Ruby - et landbaseret CO₂ lager ved Rødby på Lolland.

"Vi er utroligt glade for støtten fra Den Danske Maritime Fond i vores bestræbelser på at etablere et af Danmarks første landbaserede CO₂-lagre. Vores mål er at gøre CO₂-håndtering så bæredygtig, omkostningseffektiv og fleksibel som muligt. Her kan en lægterløsning være en game changer",
siger Jesper Jesper Meyer, der er Business Development Manager i Carbon Cuts.

Jesper Meyer mener, at det vigtigt at undersøge alternative løsningsmodeller til en landbaseret mellemlagerløsning, så der kan etableres en løsning der kan være med til at tegne fremtiden for CO2-transport, import og lagring i Danmark.

Han uddyber:"Specialdesignede CO₂-skibe kan transportere CO₂ over hav til det landbaserede lager, men der er behov for, at CO₂´en opbevares på et mellemlager, inden det lagres permanent i undergrunden. Vi undersøger, om et flydende mellemlager kan være en mere omkostningseffektiv og fleksibel løsning end de øvrige metoder".

Hos Den Danske Maritime Fond er man glad for at støtte projektet, og ser det som et godt eksempel på, hvorfor det er vigtigt at indtænke den maritime sektor i de grønne løsninger. Fonden glæder sig til at følge med i CarbonCuts’ CO₂-lagringsprojekt, som de finder central for, at Danmark når i mål med klimaambitionerne.

”De maritime erhverv besidder en teknologisk snilde og innovative løsninger, som vi absolut bør trække på, når det kommer til at udvikle fremtidens bæredygtige løsninger. CarbonCuts er et rigtigt godt eksempel på brobygningen mellem innovative løsninger på land og til vands, og projektet er tilsigtet som åben innovation, så Det Blå Danmark i fremtiden kan drage nytte af CarbonCuts’ konklusioner,” siger Lotte G. Lundberg, adm. direktør i Den Danske Maritime Fond.

Læs hele historien og find ud af, hvordan støtten og samarbejdet kan bidrage til at accelerere Danmarks grønne omstilling.

Susanne Tolstrup

Press contact Head of Comms & External Relations +45 3172 0144

CarbonCuts pioneers onshore CO2 storage for a greener tomorrow

CarbonCuts is a Danish company pioneering geological onshore CO2 storage for a greener tomorrow. Lead by subsurface experts, we are a key player in the fast-growing CCS sector. Guided by Denmark’s Climate Act, we tackle climate change through innovation, collaboration, and environmental responsibility. Our focus on onshore storage sites ensures safe, permanent, and cost-effective CO2 storage. We work to develop Project Ruby as one of Denmark's first onshore storage sites in the southern part of Denmark. Supported by our owner, BlueNord, we work with other partners and experts to synergise expertise for maximum impact. CarbonCuts was founded 2022 and is located in Lyngby, Denmark. See also www.carboncuts.dk