BYD DOLPHIN: agil, effektiv og tilgængelig

BYD DOLPHIN: agil, effektiv og tilgængelig

Den helt nye BYD hatchback-model i C-segmentet sikrer kørsel uden stress

Fås med et 60 kWh LFP Blade-batteri med en rækkevidde på op til 427 km (WLTP)

Lynladning (30-80 %) på blot 29 minutter

BYD DOLPHIN udnytter den avancerede e-platform 3.0 praktisk og effektivt

Højt niveau af standardudstyr og kørselsteknologi på tværs af BYD DOLPHIN-sortimentet

BYD, verdens førende producent af New Energy-køretøjer (NEV'er) og batterier, annoncerer forsalget af den nye BYD DOLPHIN. Denne helt nye hatchback-model i C-segmentet byder på praktisk anvendelighed, effektivitet, tilgængelighed og frem for alt stressfri kørsel som unikke salgsargumenter.

BYD DOLPHIN er den første model i Ocean-serien og den første, der anvender designkonceptet "Ocean Aesthetics", som giver et dynamisk, stilfuldt og meget genkendeligt visuelt symbol. I bilens design er delfinen, et havpattedyr, præsenteret i både figurative og fantasifulde former. BYD Dolphin tilbyder et 60 kWh Lithium Iron Phosphate Jern-fosfat BYD Blade-batteri (LFP), en enestående sikkerhedsstruktur til rent eldrevne køretøjer, og har et komplet udvalg af aktive og passive sikkerhedsfunktioner, som giver den en uforlignelig indbygget fordel med hensyn til sikkerhedsydelse. BYD DOLPHIN har også et sikkert kabinemiljø med intelligente førerassistancesystemer og integrerede bremsesystemer, der gør kørslen mere sikker og komfortabel. Som den nyligt lancerede BYD ATTO 3 bygger BYD DOLPHIN også på e-platform 3.0.

Revolutionerende Blade-batteri som standard

BYD DOLPHIN drager fordel af det banebrydende Blade-batteri, som revolutionerer sikkerhed, holdbarhed og ydelse i elbilindustrien og kan modstå den hårde søm-penetrationstest, der anses for at være den strengeste inden for batterisikkerhedstests. BYD DOLPHINs koboltfri Blade-batterier bruger lithium-jernfosfat (LFP) som sit katodemateriale, hvilket giver et meget højere sikkerhedsniveau end konventionelle litium-ion-batterier. LFP har i sagens natur fremragende termisk stabilitet. Blade-batteriet er både ultrasikkert og holdbart, samtidig med at det leverer kompromisløs ydelse og høj effekttæthed med ultralavt energiforbrug. Det arbejder tæt sammen med BYDs ekspertise inden for elektrisk drivlinjeteknologi. BYD DOLPHIN er, ligesom BYD ATTO 3, baseret på BYDs intelligente e-platform 3.0 for ultimativ systemeffektivitet og integreret køretøjsintelligens. BYDs 8-i-1 elektriske drivlinje integrerer køretøjets kontrolenhed, batteristyringssystemet, strømfordelingsenheden, drivmotoren, motorstyreenheden, transmissionen, DC-DC og den indbyggede oplader.

Denne integrerede teknologi er udviklet til at levere optimal ydelse og en bedre. Med Blade-batteriet på 60 kWh og en permanent magnetsynkronmotor kan BYD DOLPHIN accelerere fra 0 til 100 km/t på 7,1 sekunder(Ikke bekræftet). Omdrejningsmomentet på 290 Nm og elmotoren på 150 kW/204 hk giver Dolphin en tophastighed på 160 km/t. De fire køreprogrammer omfatter funktionerne Sport, Normal, Economy og Snow alt efter kørselssituation og præferencer.

Rækkevidde på 427km WLTP

BYD DOLPHIN har en elektrisk WLTP-rækkevidde på 427 km. Ladeeffekten er 11 kW AC til wallbox og offentlige ladepunkter (3-faset). Ved hurtiglader lader BYD DOLPHIN med maksimalt 80 kW, som sin søster i ATTO 3. Og ladetiden på 29 minutter giver strøm fra 30 % til 80 %. BYD DOLPHIN er også udstyret med V2L, så eksterne enheder kan tilsluttes og drives med op til 230 V.

Der er også en højeffektiv integreret varmepumpe som standard i BYD DOLPHIN. Branchens første direkte køle- og varmesystem til elbatterier øger den termiske effektivitet med op til 15 % om vinteren. Dette nyskabende system udnytter restvarmen fra omgivelserne, drivlinjen, kabinen og endda batterierne og kan arbejde inden for et bredt temperaturinterval. Intelligent termisk styring til ekstreme vejrforhold giver en fremragende rækkevidde ved lave temperaturer. Som en delfunktion i det intelligente bremsesystem kan det CRBS-koordinerede rekuperative bremsesystem effektivt genvinde hele køretøjets bremseenergi.

DOLPHIN design: enkelt og tilgængeligt

BYD DOLPHIN-designet er enkelt og tilgængeligt, hvilket også gælder for resten af køretøjet. BYD DOLPHIN er øjeblikkeligt genkendelig og futuristisk på grund af sin afrundede profil og sidesilhuet, der minder om en springende delfins yndefulde linjer. Med udgangspunkt i Dolphins egenskaber inden for ny energi giver de korte udhæng for og bag og den lange akselafstand bilen et mere rummeligt udtryk. BYD DOLPHIN måler 4.290 mm i længden og 1.770 mm i bredden (med sidespejle sammenklappet) og har en akselafstand på 2.700 mm, der giver optimal plads og komfort. Køretøjshøjden er 1.570 mm.

De ergonomisk designede sportssæder og nakkestøtter er fremstillet af vegansk læder og har plads til fem personer. Forsæderne med varme har en 6-vejs elektrisk justering for føreren og en 4-vejs elektrisk justering for forsædepassageren. Bagsæderne giver passagererne masser af benplads takket være e-Platform 3.0. Sæderne kan deles 60:40, så bagagerummet på 345 liter kan udvides til 1.310 liter, når begge sæder er lagt ned.

Sædets skulder- og rygstøtte er specielt optimeret, og sidestøtter er mere opretstående, så de passer bedre til kroppens udformning og giver en mere komfortabel kørsel, hvor man omsluttes af sædet. BYD DOLPHIN er designet med mere end 20 praktiske og fleksible opbevaringsrum til daglig transport, og bagagerummet kan nemt rumme fire 20" standardkufferter.

BYD DOLPHIN-seriens topversion er udstyret med et stort panorama glastag, der er fremstillet af akustisk isoleret og termoisoleret 2-lag. Det store glastag giver brugerne en ultravidvinkelvisning, et større lysområde og et mere transparent udsyn. Den er også udstyret med en 97 % solskærm, der kan holder dig kølig på varme sommerdage.

Det elegante interiør i BYD DOLPHIN er designet med glatte, ekspansive kurver, der skaber en illusion af, at passagererne er svøbt i bølger. Ved at have konventionelle funktioner lige ved hånden giver instrumentpanelets enkle og raffinerede design en nyskabende interaktion mellem menneske og bil. Der bruges mindre plads på fysiske knapper, hvilket giver mere opbevaringsplads.

Vehicle-to-Load (V2L) som standard

BYD DOLPHIN tilbyder V2L-returladningreturteknologi, som kan give en effekt på op til 3,3 kW, hvilket forvandler køretøjet til en rullende stikkontakt. Det er praktisk til udendørs skovture og film, og det giver mulighed for mange livsstilsformer.

Sikkerhed og køreassistance

BYD DOLPHIN leveres som standard med et væld af sikkerhedsfunktioner og avancerede kørselsassistenter, som kan forventes af en bil i dag. Alle modeller er udstyret med Forward Collision Warning, automatisk nødbremse, Rear Collision Warning, Rear Cross Traffic Alert og Rear Cross Traffic Brake, Lane Departure Prevention og nødbaneassistent.

Den adaptive fartpilot og den intelligente fartpilot gør kørslen endnu mere behagelig. Omgivelseskameraet giver føreren et 360-graders udsyn for sikker manøvrering af køretøjet. Derudover er et Blind Spot Detection System, Electronic Stability Control, Traction Control, Hill Decent Control, Automatic Vehicle Hold og Traffic Sign Recognition med Intelligent Speed Limit Control inkluderet som ekstra førerassistenter.

Avanceret lygteteknologi giver også en bredere lysstråle, der sikrer bedre udsyn ved kørsel om natten, med fjernlysassistent, adaptive forlygter og Follow Me Home som standard.

BYD DOLPHIN kan fås i forskellige farvekombinationer afhængig af udstyrsversion.

Flere oplysninger og præcise priser vil blive annonceret tættere på den officielle lancering af BYD DOLPHIN i juni 2023.

Genstande

BYD DOLPHIN

Mål (L x B x H)

4.290/1.770/1.570

akselafstand (mm)

Motortype

FWD

Tophastighed (km/t)

Motoreffekt (kW)

0-100 km/t, accelerationstid (sek)

7,1(TBD)

Hjulstørrelse

17”

Elektrisk rækkevidde (km)

427 (WLTP kombineret)

Bagagerumsvolumen (L)

345/1.310

Sædekapacitet (passagerer)

Batteritype

BYD BladeBatteri (LFP)

Nominel ydelse (kWh)

Ladeeffekt

88 kW DC
11 kW AC

Ladetid DC, (30-80 %, min.)

Ladetid AC (10-100 %, min)

0 tim 29 min

5 tim 30 min

Varmepumpe

Standard

V2L-funktion

Standard

Om BYD

BYD (Build Your Dreams) er en multinational højteknologisk virksomhed, der er dedikeret til at udnytte teknologiske innovationer for et bedre liv. BYD omfatter nu fire brancher, herunder Auto, Electronics, New Energy og Rail Transit. Siden virksomheden blev grundlagt i 1995 har den hurtigt udviklet solid ekspertise inden for genopladelige batterier og er blevet en utrættelig fortaler for bæredygtig udvikling, som succesfuldt udvider sine vedvarende energiløsninger globalt med aktiviteter i over 70 lande og regioner. Udviklingen af en energiløsning med nuludledning, der omfatter produktion af solenergi til en overkommelig pris, driftssikker energilagring og banebrydende elektrificeret transport, har gjort den til en af branchens førende inden for energi- og transportsektoren. BYD er et Warren Buffet-støttet selskab og er noteret på børsen i både Hong Kong og Shenzhen.

BYD Europe har hovedkvarter i Holland og er den første oversøiske afdeling af BYD Group, der har forpligtet sig til at udvikle det internationale brand BYD Auto med henblik på at levere sikre og effektive bæredygtige løsninger i køretøjer med ny energi ved hjælp af verdensførende teknologiske innovationer.

Yderligere oplysninger om virksomheden findes på www.byd.com.