Ny telestatistik understreger: Ejendomme fyldes med forkert internetteknologi

Antallet af fibernetkunder stiger ifølge den nye telestatistik. Men, advarer interneteksperterne i Fiberby: Fibernet er slet ikke den rette løsning til boligejendomme.

Antallet af fibernetkunder vokser støt, viser Energistyrelsens netop offentliggjorte 'Telestatistik - andet halvår 2020'. Cirka 125.000 flere fibernetabonnenter kunne internetfirmaerne noterer sig sammenlignet med samme periode i 2019, heraf de fleste oprettet i boligejendomme.

Imidlertid begår bygherrerne og ejendomsejerne en stor fejl, når de siger ja tak til internetfirmaernes fibernetprodukter. Fibernet til ejendomme er nemlig langt fra den bedste løsning til pengene - det er derimod fiberLAN.

Det vurderer internetfirmaet Fiberby, som leverer internet til flere end 30.000 husstande i hovedstaden, herunder omkring 700 etageejendomme.

- FiberLAN-bredbånd er lige så hurtigt som fibernet, men koster cirka det halve i en etageejendom i abonnement. Samtidig lever det op til alle streamingkrav og giver alle muligheder for at streame og se tv, Netflix eller andre former for underholdning via nettet, påpeger Jakob Frederiksen, administrerende direktør hos Fiberby.

Aftalevilkår gavner ikke kunden
Ufordelagtigheden ved fibernet skal især ses i lyset af de typisk rigide aftalevilkår hos internetudbyderne, som omkranser abonnementstypen. For de er ikke ligefrem skrevet med kunden i centrum, vurderer Fiberby.

- I modsætning til den aftalefleksibilitet, der hersker ved fiberLAN, og som betyder, at løsningen kan opsiges, hvis kunderne ønsker det, så er fibernetaftalerne typisk meget, meget svære for kunderne at komme ud af. Dette beror på, at udbyderne ejer internetkablerne, og mange købere er ikke opmærksomme på, at dette har store konsekvenser i forhold til muligheden for opsigelse og for fremtidige beboere i ejendommen, uddyber Jakob Frederiksen.

xDSL den store taber
Ifølge Telestatistikken er den helt store taber xDSL, som konstant mister markedsandele, mens både fibernet og kabel-tv-net fortsat vokser pænt. For første gang siden 2008 falder fiberLAN en anelse tilbage til niveauet for andet halvår 2019. Formentlig fordi flere af de større fibernetudbydere har succes med at få fiberLAN-kunder over i en almindelig fibernetløsning.

Denne nyhed er udsendt af