Internetkunder vælger stadig hurtigere bredbånd, viser ny telestatistik

Mange boligforeninger og bygherrer går dog glip af de bedst ’performende’ produkter i markedet, vurderer internetleverandøren Fiberby. FiberLAN-abonnementer spås vækst.

Coronapandemien har sat fokus på én særlig tendens inden for valg internetløsninger, fremgår det af Energistyrelsens her til morgen udkomne ’Telestatistik - andet halvår 2020’:

Antallet af kunder med mere hastighed i bredbåndsløsninger stiger. Både de mellemhurtige bredbåndsløsninger via Kabel-tv-net og fibernet (uden LAN) fastholder en klar stigning i forhold til andet halvår 2019. Cirka 600.000 husstande har i dag en internethastighed, der er højere end 300 Mbit, mens det samme tal for andet halvår 2019 var 234.000. En stigning på 160 procent.

”Et kæmpe paradoks”
Selvom fiberLAN-bredbånd er lige så hurtigt som fibernet og koster cirka det halve i en etageejendom, så er det langt fra det mest benyttede bredbånd. Både net via kabel-tv og almindeligt fibernet har flere abonnenter. Et kæmpe paradoks, lyder vurderingen fra internetleverandøren Fiberby, der leverer bredbånd til over 30.000 husstande i hovedstaden.

- Når almindeligt fibernet vokser lige nu, hænger det f.eks. sammen med, at løsningen dækker et behov blandt enkeltstående husstande og samtidig kan levere til etageboliger. Det helt store ’aber dabei’ er, at fibernetaftalerne typisk er dyrere for etageejendomme og svære at opsige for kunderne. Der mangler gennemsigtighed i markedet. Så længe det er tilfældet, vil de store internetudbydere blive ved med at sælge fibernet til etageejendomme, siger administrerende direktør hos Fiberby, Jakob Frederiksen.

Ifølge telestatistikken er den helt store taber xDSL, som konstant mister markedsandele, mens både fibernet og kabel-tv-net fortsat vokser pænt. For første gang siden 2008 falder fiberLAN en anelse tilbage til niveauet for andet halvår 2019. Formentlig fordi flere af de større fibernetudbydere har succes med at få fiberLAN-kunder over i en almindelig fibernetløsning.

Forventer vækst i LAN-abonnenter
I kraft af styrkerne ved fiberLAN forventer Jakob Frederiksen dog, at fiberLAN-løsningen snart vil vinde momentum igen, og at virksomheden vil få flere abonnenter fremover.

- Løsningen er indiskutabelt den bedst ’performende’ for beboere i en etageejendom. Produktet er som skræddersyet til beboelsesejendomme, fordi et enkelt netværk kan dække mange boligenheder på én gang og dermed er billigere. Det kan de andre løsninger ikke. På grund af et voksende behov for streaming blandt yngre og ældre generationer forventer vi en endnu større vækst i antallet af fiberLAN-kunder i de kommende år. Formentlig på bekostning af ’gammeldags’ xDSL samt kabel-tv-net, der vil stagnere med tiden, siger Jakob Frederiksen.