Hvor hurtigt bør du køre på dage med sne på vejene? En tommelfingerregel siger, at ved almindelig bykørsel med 50 kilometer i timen skal man have 30 meter til at bremse med vinterdæk på og 52 meter, hvis man kører med sommerdæk.

Hvor hurtigt er det forsvarligt at køre i snevejr?

Selvom der er færre alvorlige trafikulykker i løbet af vinteren, er der flere sammenstød mellem biler, særligt på dage med snefald. Se de vigtigste tips til at køre sikkert.

De seneste uger har vist, at vejret i Danmark stadig kan producere overraskende store snemængder.

På positivsiden er vintervejret en påmindelse til bilisterne om, at de skal køre forsigtigt, fordi der er glat, og det gør mange.

Antallet af alvorlige personskader og dødsfald i trafikken ligger nemlig en del lavere fra december til og med februar sammenlignet med i efteråret, fremgår det af Danmarks Statistik. Det samme viser historiske tal fra Forsikring og Pension.

På negativsiden opstår der sædvanligvis ekstra mange materielle skader på biler på dage med snefald, lyder det fra Applus Bilsyn, som syner omkring 1.400 køretøjer hver dag året rundt, så de opfylder sikkerhedskravene i trafikken.

Biler på sommerdæk: 52 meter til at bremse
- Det altoverskyggende problem er, at bilister undervurderer deres egen fart og bilens bremseevne. I december har cirka 85 procent af bilisterne skiftet til vinterdæk, men alligevel glemmer en del, at det er langt sværere at bremse i sneføre. Ved almindelig bykørsel med 50 kilometer i timen skal man have 30 meter til at bremse med vinterdæk på og 52 meter, hvis man kører med sommerdæk. Og hele 45 meter ved 60 km/t med vinterdæk. Bilister har med andre ord svært ved at kalibrere afstanden til forankørende, og det resulterer i flere påkørsler, f.eks. af forankørende, forklarer chef for teknik og kvalitet hos Applus Bilsyn, Paul Christensen.

25-30 km/t
Et andet ”vinterfænomen”, som snyder bilister, er forekomsten af sort is. Den underliggende is på vejene opstår især i trafikkryds og ved rundkørsler, hvor køretøjer har kørt sneen sammen så den til sidst er hård som – ja, is. Et andet sted er på motorveje med masser af smeltevand, der er frosset i løbet af natten.

- Er der masser af sne på vejen, skal man køre cirka halvt så hurtigt, som man plejer, for at få en tilstrækkelig bremselængde. I byområder vil det sige 25-30 km/t. Er der is på vejen, bør man at køre endnu langsommere. Afstanden til forankørende skal være tre gange længere end normalt, lyder rådet fra Paul Christensen.

Så brug fornuften på dage med is og sne og kør ikke hurtigere end forholdene lægger op til. Selvom speedometeret står på sneglefart, kommer du med stor sandsynlighed sikkert frem.

Råd til at køre forsigtigt i trafikken

• Tag hjemmefra i god tid så du kan køre roligt og forsigtigt, hvis vejene er glatte.
  • Fjern sne og is fra alle ruder og lygter - husk også taget.
  • Pas særligt på ved udsatte steder hvor der er større risiko for glatføre. Specielt ved skovstrækninger, lavtliggende områder samt på og under broer.
  • Bemærk at glatføre ikke altid kan ses. Kør derfor forsigtigt, også selv om vejen umiddelbart ser fin ud.
    Kilde: Vejdirektoratet

Denne pressehistorie er udsendt af: