Udenrigsministeriet har sænket sin rejsevejledning til Tyskland, Østrig og Italien fra orange til gul, og det har fået telefonerne til at bimle hos landets største bilferievirksomhed, Risskov Bilferie.

Ændring til ”gul” øger interessen for bilferie i Tyskland

Antallet af bilister, der vil på bilferie i Tyskland, Østrig og Italien, tager nu fart, efter at myndighederne har ændret rejsevejledningen fra orange til gul, forklarer Risskov Bilferie. Husk miljømærke til rejsen.

- Tyskland er hvert år et af de mest populære bilferielande, og mange længes efter at komme tilbage. Derfor har vi fået markant flere bookinger til hoteller i Tyskland og Østrig de seneste dage. Det lavere risikoniveau til Tyskland og flere af de andre lande har gjort det mere risikofrit og overskueligt for danskerne at rejse ud, siger Anders Bruun-Christensen, Market Manager hos Risskov Bilferie.

Tjek rejsekrav
Udenrigsministeriets sænkning af rejsevejledningen fra orange til gul betyder, at rejsende bør være ”ekstra forsigtige” i det pågældende land, oplyser Udenrigsministeriet på deres hjemmeside. I henhold til coronareglerne for Tyskland skal man have en negativ coronatest, som er under 72 timer gammel ved indrejse.

- Herudover bør man tjekke op på de lokale regler for danske rejsende, da de kan divergere fra delstat til delstat, tilføjer Anders Bruun-Christensen.

Få miljømærke hjemmefra
Vælger man at køre sydpå gennem Tyskland, bør man desuden få tjekket bilen og dens udstyr før afgang, så man er klar til en længere tur, anbefaler bileksperterne hos Applus Bilsyn. Det indbefatter også, at man har et gyldigt miljømærke klistret i forruden.

- 58 tyske storbyer har indført miljøzoner, og her er det påkrævet med et gyldigt miljømærke i bilens forrude. Mærket kan bestilles hjemmefra. Husk at indtaste bilens registreringsnummer korrekt, da det er din sikkerhed for at modtage det korrekte miljøzonemærke. Det kan koste en bøde på 105 €, inklusiv administrationsgebyr, at køre uden et mærke, siger Paul Christensen, ansvarlig for teknik og kvalitet hos Applus Bilsyn.

Vi foretager over 500.000 syn og omsyn om året, og har på den baggrund opbygget en meget stor ekspertise, der ikke kun kommer kunderne til gode i forbindelse med bilsyn, men også når vi tilbyder øvrig rådgivning inden for test af bil: BrugtbilsAttest, TilstandsAttest eller RustAttest mv.